Hur hantera barnets gamla fond i depå?

Mina barns farfar sparade en liten slant månadsvis till varje barnbarn i en globalfond som ligger i fonddepåer på Nordea. Sparandet påbörjades innan ISK fanns och de sista åren satte han inte heller av mer pengar. Det blev inte supermycket pengar, ca 50’, men ändå är en fin summa för en ungdom. Nu har mitt äldsta barn fyllt 18 och har tillgång till fonden, därför tänkte jag höra med er här på forumet vad som är smartaste sättet att hantera pengen.

Klart är, att pengarna inte ska vara kvar på depån i evigheter. Vinstskatt utlöses naturligtvis vid försäljning. Visserligen blir skatten mindre om den säljs nu, då fonden backat sedan årsskiftet, men vinsten blir ju också lägre, vilket kanske inte är önskvärt om pengarna ska användas i närmaste framtiden.

Jag tror inte ungdomen i fråga har en helt tydlig plan heller. Hon har ett ISK på Avanza där hon sparar i LF Global och en småbolagsfond. Jag tänker att om hon inte planerar att använda pengarna de närmsta åren (vilket iofs låter osannolikt), så är det väl bara att sälja, flytta till hennes ISK och spara vidare?

Hur skulle ni ha rått er ungdom att göra?

Tycker att det låter som en klok väg framåt.

1 gillning

Om ni inte kommer lämna Nordea så går det att köpa LF Global i en ISK hos Nordea också

2 gillningar

Bra att veta! I detta fall blir det med största sannolikhet en flytt, eftersom det här är barnens enda engagemang i Nordea.

1 gillning