Hur hittar jag en revisor?

Hej allesammans!

Jag miste jobbet i fjol och har sedan dess startat en enskilda firma. Jag är så nybörjare man kan bli, jag vet liksom vet inte vad jag inte vet eller hur jag ska ta reda på det. Jag har frågat alla jag känner om tips och fått höra är att jag borde ha aktiebolag istället. Det låter ännu krångligare. Nu tänker jag att en revisors hjälp kanske kan få upp mitt självförtroende som nyföretagare.

Jag har haft en kund och har lyckats tjäna 170k. Det är inte mycket att hänga i julgranen men ett bokslut behöver ändå göras. De revisorer jag har kontaktat via googlesökning nappar inte på enskida firmor säger de. Hur gör jag för att få kontakt med en skarp revisor?

Du behöver inte en revisor för att göra bokslut. Du behöver bara göra ett förenklat årsbokslut. Vill du inte göra det själv är det nog en redovisningsbyrå du ska vända dig till och inte en revisor.

3 gillningar

Tack! Jag har sjuttioelva frågor så jag betalar gärna en revisor för att hjälpa mig förstå allt som jag inte begriper mig på.

Kika in denna 19 minuters video angående Förenklat Årsbokslut ifrån Skatteverket vettja :ok_hand:

Jag kan inte hjälpa dig med ett specifikt tips om en individuell revisor - men ett generellt tips är att söka på internet med sökord “ekonomitjänst + [din stad]” och se om du hittar någon mindre firma.

Det jag egentligen ville ha sagt var att du är inte ensam! Jag har själv startat ett bolag och trots min egen intention att förstå tillräckligt för att klara av redovisningen själv så slutade det med att jag tog hjälp av ett ekonomitjänst-företag för att ta fram nödvändiga underlag för årsredovisning, momsdeklaration osv osv (jag startade ett AB). Det finns mängder med resurser, men jag & min hjärna nådde aldrig fram till en punkt där vi litade på oss själva :rofl:

Det kostade mig 7000 att få hjälpen.

1 gillning

Återigen. Det du letar efter är en redovisningsekonom/redovisningskonsult/redovisningsbyrå, inte en revisor. (Det är lite som bilverkstad kontra bilbesiktning)

3 gillningar

Jag menar att det inte är en revisor du behöver. Du kommer undan med vem som helst som har kunskapen. Inklusive redovisningskonsult etc. Att anlita en revisor är troligtvis dyrare.

2 gillningar

Ja, det är en redovisningskonsult du behöver och inget annat. Så länge du ligger så långt under brytpunkten för statlig skatt. dryga 600 000 kr är det ingen brådska med ett AB.

Har du tur, då kan kanske din banks företagsavdelning ge dig ett tips.

Som övriga skrivit, det är en redovisningskonsult / redovisningsekonom du behöver och inte en revisor.

Det är dessa som fixar bokföring, bokslut etc. åt småföretagskunder som inte gör det själva.

En revisor granskar / reviderar det som du och redovisningsekonomen har gjort. Revisorn får inte ens vara inblandad i den bokföring och bokslut de ska granska.
Vilket är logiskt, för man kan ju inte granska sig själv på ett opartiskt sätt.

Ordet revisor används ofta slarvigt och de flesta som använder det i vardagen menar egentligen redovisningskonsult.

rydans jämförelse med bilverkstad resp. bilbesiktning är ett bra sätt att se på det.

Kontakta några olika redovisningsbyråer och be om prisförslag på det du behöver hjälp med.