Hej!
Kort om min situation:
Jag kommer antagligen börja studera till hösten under 6 år. Mitt csn är slut. Jag vet inte om jag kommer kunna arbeta. Mitt sparkapitel är 950 000 kr och jag planerar leva på cirka 15 000 kr i månaden. Ponera därför en årsförbrukning på 180 000 kr.
Jag har i nuläget planerat att ha 360 000 kr på sparkonto, som finns lättillgängligt för de två första åren. 300 000 kr tänkte jag placera i kort- och långräntekonton (tips på vilka?). Dessa är avsatta för år 3 och 4. Och 290 000 kr tänkte jag investera i fonder (kanske en globalfond), som jag tänkte plocka ut år 5 och 6.
Vad tror ni om den planen? Hur hade ni gjort?
Tack!
6år, läkarlinjen?
Skulle försöka hitta ett extrajobb i samma bransch för att stötta upp när det går och på sommaren. Frugan pluggar till läkare. Första året sommarjobbade hon på vårdcentralen. Nu jobbar hon extra på akuten under terminen och mer under loven.
Jobbigt men ändå bra för verklighetsförankring och lite extra kapital in.
Annars låter det väl bra att dela upp det lite som du tänkt.
Hade valt en nischbank med för kortsiktiga placeringen. Kolla Compricer.
Lite svårt att placera resten med 5 år. Men om jag hade extrajobbet och lite is så jag, då hade jag nog kört globalt index på det övriga.
Men kasta inte bort tanken med extrajobb. Blir ändå en del du skyddar ditt kapital om du får in ett par tusen i månaden och 1-2 månadslöner på sommaren.
Lycka till