Hej, för drygt nio månader sedan började jag få intresse för aktiemarknaden. Då tog jag (som 18 åring) och öppnade ett ISK konto på avanza. Jag började med att kolla på topplistorna; vilka bolag som hade gått bäst under föregående handelsdag. Ja ni hör hur det låter, spekulera i volitilla bolag, ja det kan ju bara gå fel. Å det gjorde det, tur nog så jobba jag bara med några 100kr under den första månaden, så förlusten blev inte så enorm. Resan fortsatte och lagom till att banker såg ut att börja krascha låg man med några 100kr i Handelsbanken. Och så fortsatte det fram till års lägsta i oktober, totalt minus 1500kr! Massa dåligt timade köp, och aningen för mycket av portföljen i spekulationer.
Idag kan jag med stolthet säga att jag kan mer än vad jag gjorde då, och förlusten är åter vunnen på den extrema uppgången som vart.
Och nu är det dags för ett nytt år med nya möjligheter, och jag ska ta ett mer ansvarsfullt perspektiv på sparandet.
Så låt mig börja med att förklara min ekonomi:
19år, pluggar, har 4,5 år av Universitets studier kvar.
Tar 100% CSN lån.
4100kr hyra
Har 2000-4000kr kvar varje månad.
Nästintill garanterat sommarjobb,
45 000kr efter skatt föregående sommar. Något högre nästa.
En del av dessa pengar kommer användas till små resor och annat kul. Men efter detta bör jag gå plus cirka 55 000kr per år (enligt min grova huvudräkning).
Dessa skulle jag vilja sätta i jobb på något sätt när dom kommer.
Just nu har jag 90 000kr av egna pengar på ett sparkonto, 20 000kr av dessa tycker jag känns som en rimlig summa att ha till hands konstant.
Resterande vet jag inte hur jag ska tänka med.
Ska dessa investeras i något? Och i vad isåfall.
Utöver dess pengar har jag ärvt cirkus 250 000kr värt av fonder, dessa har jag ingen anledning att röra utan tänker låta vara till en eventuell kontantinsats till lägenhet om cirka 5år.
Slutligen har jag cirka 12 000kr (viket är ungefär 10% av mitt rörliga kapital) insat på avanza. Detta kommer jag ha som en aktiv portfölj, med avsikt att lära mig ytterligare om hur aktier fungerar. Detta är förmodligen inte ekonomiskt smart. Där av kommer inget mer kapital att investeras där.
Bör jag öppna ett till ISK konto, för vidare investeringar?
Jag har 4,5år framför mig som “fattig” student, och jag tror det är möjligt att komma ur denna tid som betydligt mycket rikare än vad jag är idag, då utan särskilt mycket uppoffring.
Så hur ska jag tänka?
Alla svar uppskattas, tack i förväg.