Jag är 19 och gick ut gymnasiet vt2021. När jag fyllde 18 fick jag tillgång till en bra summa pengar som hade sparats under min uppväxt. Tillsammans med en del pengar jag tjänat på att jobba under senaste året, har jag runt 200 000kr som jag skulle vilja spara på ett så smart sätt som möjligt.
Som jag har förstått det så kan man ha en längre sparhorisont ju yngre man är, och ska därför lägga så mycket av pengarna man kan på aktier. Låter rimligt.
Problemet är att jag inte riktigt vet hur mina kommande 5-6 år kommer att se ut. Boende, pluggande, resande osv, är grejer som kan kosta olika mycket, och vid olika tidpunkter framöver.
Är det mer rimligt med typ en 50/50-portfölj?
Någon som har några bra idéer på hur man bör tänka kring sparande som nybliven student? Jag uppskattar alla tips ni kan komma med
Varför inte fördela penningarna i ett långsiktigt sparande, ett kortsiktigt för hyfsat planerade utgifter (resor, möbler osv) och en del för spontana påhitt? Typ 50/35/15 fördel långsiktigt Lysakonto med mycket aktier, 35% på ett räntekonto och 15 på ett sparkonto.
Grym start på vuxenlivet! Jag hade personligen rekommenderat att inte vara för aggressiv. Vet flera som började investera, gick back, fick en bitter eftersmak över investerande, och har aldrig kommit tillbaka in i marknaden.
Men har du nån koll på vad som händer härnäst? D.v.s., behövs boende snart, eller kommer du bo i en studentkorridor kommande fem åren?
Jag rekommenderar Lysa och ett högräntekonto (i vårt hushåll använder vi t.ex. Klarna).
Tack för snabba svar! @Johann Känner mig mer säker nu på hur jag ska gå tillväga. Lär plugga och bo billigt närmsta åren, så borde inte behöva allt för mycket pengar förrän senare. @Karl_Petter Lysa med aktier + räntekonto + spontanpengar på sparkonto låter som en rimlig fördelning för kommande åren.
Lycka till.
Om jag fick ge mig själv ett råd när jag slutade skolan hade det varit att spara en fixed % av månadsinkomsten oavsett om det bara rör sig om studiemedel, studiemedel + lön eller heltidslön för att ha i ryggmärgen att spara. Jag började 20 år senare och får göra det bästa av situationen.