Hur mycket påverkar Indexen i USA det svenska?

Undrar lite om dom olika indexen. Hur mycket påverkar USA europe och Sverige? Verkar ju som så att dom allra flesta fall om det som ex idag går ner i USA så kan man med 90% säkerhet veta att i morgon blir det rött även här. Ex så brukar jag köpa på eftermiddagen på den svenska marknaden om USA går på blått samma dag.

Vad säger ni andra om detta?

Det har nog mindre att göra med att indexen ”påverkar” varandra och mer att göra med att det som fick marknaden att värdera ner USA på kvällen även betingar en nedvärdering av Stockholmsbörsen och vice versa.

1 gillning

Handlar mer om varför börserna i USA och Europa går ner, inte att de går ner.

Sverige är ju en liten marknad och absolut inte särskilt självständigt. När husse skäller så hänger vi på av bara farten. När du säger att du köper, menar du aktier eller? Annars får du ju problemet de med fonder att det tar nån dag innan det går igenom…

I it-bubblan prenumererade jag på Stockpickers nyhetsbrev som hade en fiktiv portfölj som uppdaterades varje söndag. Man köpte och sålde svenska it-aktier till fredagens stängningskurs. Portföljen hade en fantastisk utveckling och passerade +10000% efter ett antal år. Det är ju lätt att gissa hur it-aktierna på Stockholmsbörsen ska öppna måndag morgon när man vet hur utvecklingen var på Nasdaq i USA från Stockholmsbörsens stängning till stängningen på Wall Street fredag kväll. It-aktierna var dessutom väldigt volatila.
Nu var detta lite utanför ämnet, jag menar inte att din handel liknar detta men då i it-bubblan följde de svenska it-aktierna utvecklingen för de amerikanska.

Både och skulle jag säga.
T.ex tradingrobotar agerar ju på kursrörelser även om det inte finns någon fundamental anledning till det.

Jag håller med om att det handlar om både om vad som skett, men också handlar det om kursens rörelse.
USA börserna är de största i världen och investerare runt om i världen väntar på att de ska öppna för att se hur de marknaderna reagerar på olika makronyheter eller vilket humör/stämning marknaden är i.

USA börserna sätter tonen på hur saker ska tolkas, en nyhet kan ha tusen olika tolkningar, USA börsernas tolkningar syns tydligast i kursrörelsen.

Stockholmsbörsen följer oftast USA med vissa undantag, trots att det handlar om olika företag på olika marknader.

Stockholmsbörsen mot DJ USA, kusligt lik.

2 gillningar