Börskursens variation/cykel vid olika tidpunkter,
när brukar börskursen toppa och dala? Allmän uppfattning? Ev verkliga siffror %?
Har inte möjlighet köpa regelbundet men tänkte försöka undvika fallgroparna.
Hittar olika uppgifter:
A
Topp +
Dal -
Tid på dagen
kl 9-10? 11:15-12 enl Zinos bilder.
Ca kl 10 & 16 enl Zinos bilder ca 12 %.
Veckodag
On? Ti, fr? Zino on-fr 0,09-0,12 %
Må?To? Zino må-ti 0,02-0,06 %
Tidpunkt i månaden
25-10? (1-2)
Mitten 16 (10-25 eller 22-23?)
Olika månader
Nov-apr?
Maj-okt?
Styrränta ev 6 ggr/år, 2024: 27/3, 8/5
?
?
Kvartalsrapporter Apr, okt, juli
?
Börskrascher 1929, 1987, 2000-02, 2007-08,
Topp
Jan +2,46
Feb +3,34 Apr +3,34 Zino + 4
Maj? Juli Zino + 2 Nov Zino + 3
Dec?
Dal
Maj Zino -1? Jun -0,37 Zino - 2 Aug -0,95 Zino - 3
Sep -1,43 Zino - 1?
Transaktionstider och bryttider
Exempel Swedbank
Mellan egna konton i samma bank, direkt
Till andras konton i samma bank, direkt
Till konto i annan bank, före 13:00 samma bankdag. clearing- och kontonummer.
Till bankgiro/Pgiro före 10:00 samma vardag
Sjukaste frågan jag läst här på länge. Frågade ChatGPT då jag blev så frustrerad av frågan på grund av att den är omöjlig att svara på, för mig i alla fall.
Antag att det faktiskt skulle finnas ett sådant samband. Dvs en viss tid på dygnet eller dag i veckan etc ger bättre avkastning. Då skulle ju alla nyttja detta enligt den effektiva marknadshypotesen. Och vipps är detta inte längre en edge och effekten är borta.
Vi ser att det tycks vara något vanligare att svenska börsen (EWD = ETF som följer MSCI Sweden) stiger under vintern/våren jämfört med sommaren. Ett klassiskt börsordspråk är ju “sell in May and go away”.
Återigen - jag har ingen uppfattning om hur användbar den här informationen är, men jag tycker åtminstone att den kan vara intressant att diskutera.
Det man kan se relativt ofta är att Stockholmsbörsen också reagerar i samklang med New York när den senare öppnar, vilket då ger större rörelser mitt på eftermiddagen är vad NY själv har under eftermiddagshandeln. Självklart på en mindre börs, men värt att notera om man nu vill kontemplera över siffrorna.
Kavastu (Arne Tallving) för massa egen statistik på detta. Om man prenumererar på hans utskick i Neuroquant får man löpande rapporter om hans statistik på allt möjligt.
Det kostar lite, så det kräver ju att man använder det till nåt vettigt för att det ska va värt det.
Det trista med börser är att de går in och hissar och droppar aktier så vanliga småsparare blir blåsta.
Utan anledning så åker de upp 15% för att sedan falla 25%. Företaget fortsätter som vanligt men börsmäklare och andra med insyn i företag triggar kurserna.
Samma ohederlighet är det inom spelindustrin där matcher “fixas”.
Var väl spelare i boltic som erkännde att de fuskat.
Allmänt kännt att det fuskas i fotboll ner till division 5.
När en person spelar samma enkelrad 40 ggr samma dag och blir ensam vinnare så är det inte en slump .
Har till och med stått i vanliga media