Hur skapar jag guldkant som 72-åring?

Här har ni en gubbe som sparat och investerat sedan 1980-talet.
Det har varit en mix med konvertibler, aktier, fonder, kryptovalutor, råvaror och nu senast fondrobotar. Nu vid 72,5 års ålder motsvarar inte resultatet slitet. Jag håller mig ajour med RTs alla goda råd samt Per Håkan Börjessons. Dock inser jag att kapitalet, pensionen för att spara och investera under en 3-5 års plan inte räcker någon vart. Sedan tjänstepensionen upphörde för två år sedan är det inte mycket till kapital att varken spara eller investera. Har NÅGON ett förslag på vad att göra för att skapa LITE guldkant?

2 gillningar

Hej, här är jag! :wave: :innocent:

(fortsätt diskussionen, ignorera mig…)

13 gillningar

Tyvärr är det ju svårt att trolla i den åldern, frågan är om man måste spara då? Det är ju fasen jag tänker att man ska avveckla sina tillgångar.

Annars är det man kan göra

• prioritera bland utgifter (tex sådant som inte ger energi / kanske inte behövs)
  • se om det finns jobb man kan / vill göra
  • se om det finns sätt att få loss kapital (tex byta ägt boende mot hyrt boende)
  • se om det finns saker man kan hyra ut (del av boende, prylar etc)
  • Se om man kan tex arrangera något som andra vill hänga på

Det är svårt att investera sig ur det då man inte har ett stort kassaflöde eller tidshorisonten på sin sida.

8 gillningar

Kanske kan du börja baklänges med att identifiera vad guldkanten skulle kunna bestå av? Då är det lättare att räkna på hur mycket du skulle behöva och eventuellt vad du behöver göra för att få ihop nog med att ha råd med din guldkant. Är det ett extra trevligt rödvin på helgen eller jorden runt resa som du ser din guldkant som? :moneybag:

9 gillningar

Jag är mest nyfiken på hur du har lyckats förbruka ett 40-årigt sparande i aktier ?
1984 kom allemansfonder, och om man kontinuerligt har månadssparat i dessa borde det kunna finnas åtskilliga miljoner i kapital där.

Tack för ditt tips Indexqueen! :heart: Mest lockar en rundresa i södra Europa till de länder dit jag/vi vågar köra.

3 gillningar

Ja du det har köpts och sålts i olika omgångar under åren. Mest har kapitalet förbrukats på det sämsta, bilar. Dock har det varit två hus och en bostadsrätt som passerat. Livet har haft många olika vändningar och ekonomin har blivit därefter.

4 gillningar

Hur ser dina inkomster , utgifter och tillgångar ut?

Hitta något som du 1) gillar att göra 2) är bra på och 3) kan tjäna pengar på. Sen startar du ett företag och börjar jobba igen. Tar man ut pension så är arbetsgivaravgifterna låga (~10%) så det behöver inte komma in så mycket pengar i verksamheten för att det ska bli en bra inkomst.

Renovera släpvagnar?
Konsult av något slag?
Trädbeskärning?
Köra grävmaskin?
Försäkringsmäklare?

Tänker att det inte bör vara för fysiskt slitsamt, med respekt för åldern.

Hej!
Inkomst Pension 13000.-/mån.
Fasta utgifter 9200.-/mån.
Spar 500.-/mån.

Tillgångar är en buffert på 15-20000.-

På hur många år tog du ut tjänstepensionen?

2 gillningar

Guldkant betyder ju väldigt olika saker för olika personer. Du kan sluta spara och ta 500 kr till en bra middag på restaurang en gång per månad.

Du kan spara ihop till en spa+hotell övernattning per år.

Kan du hitta ett billigare boende eller få ner de fasta kostnaderna på något sätt? Kan du skapa en ny intäkt genom någon form av arbete?

1 gillning

All in i krypto?
Skämt åtsido, byt till billigare bil släpp alla regler om hur de “ska” vara och hitta nya guldkants saker med lägre pris.

Jag älskar fortfarande gå vid havet när solen går upp, känner mig fri och priviligerad total guldkant och gratis.

Sen kan du väl ansöka om tilläggspension vid 13k i månaden

Vissa pensionärer flyttar ihop för att kapa kostnader och få sällskap. Fint tycker jag. :blush:

2 gillningar

Jag hade börjat med ovan. 70% av inkomsten direkt iväg i fasta utgifter är tufft. Hoppas du kan hitta något där att få lite mer marginal att göra kul grejer för.

Vet inte om jag hade investerat i den åldern. Visst se till att få vettig ränta på pengarna och om du kan efter guldkant (som ju bör prioriteras) så kan du kanske investera det i så fall.

Stort lycka till :+1:

Det kanske jag som är bortskämd, men drygt tre tusen spänn att leva på när de fasta utgifterna är betalda ger inte utrymme för någon guldkant. Den ekonomiska ramen innebär snarare att gnaga på torra brödkanter tills det är dags för wellpappkistan om 20 år.

Visst kan man hitta på vissa spara-aktiviteter som kanske gör att man kan spara lite pengar - t.ex. om man kollar med grannen om man få leecha på deras WiFi, familjeabbonemang på deras barnens netflix osv men det jag hade tittat på framförallt är att se om det går att göra något på intäktssidan.

Det är inte olagligt att jobba som pensionär. Finns det något du skulle kunna jobba med?

Japp, du har helt rätt på 5 år gjorde jag uttaget av Tjp.
Dessutom exakt som personen du känner, blåste jag all Tjp under de 5 åren :face_with_peeking_eye:

1 gillning

Tack Noomi för dina olika tips!
Alla fasta utgifter är slimmade sedan ca 2 år. Allt annat onödigt bort typ Lyxfällan :grin:
Vi är på jakt efter billigare, mindre boende 8 mil utanför stan. Vilket skulle innebära halverad boendekostnad. Jag har en underbar sambo sedan ett drygt år tillbaka. Men vi bestämde från början att ha “egna” ekonomier, särkullbarn, besparingar et.c. gör det mer rättvist tycker jag.
Men som du skriver har de gemensamma kostnaderna krympt sedan sammanboendet. :heart:

3 gillningar

Tack för tipsen Stef!
Jag tar till mig av dessa.
Sol, hav och frisk luft är ju GRATIS! :+1: