Vad anser ni om denna fördelning

I en artikel löste jag idag om en svensk fund manager som hade placerat 100 kkr så:

För att få lite extra uppsida på guldexponeringen skulle jag köpa aktier i Lundin Gold istället för en ren guld-ETF som 4GLD. Samma sak med olja; jag väljer en trygg ”oil major” som ConocoPhillips istället för att köpa själva oljan (ETF).

För att ge extra uppsida åt portföljen lägger jag med 1/5-del av de ledande kryptovalutorna. Om de trots alla myndighetsförsök finns kvar om fem år är förutsättningarna goda att de står flera gånger högre räknat i SEK än idag.
– Lundin Gold (LUG) 20 tkr
– ConocoPhillips (COP) 20 tkr
– Bitcoin 5 tkr (köp billigaste certifikatet genom ISK)
– Ether 5 tkr (cert/ISK)

– Vill man ha mycket större uppsida men mycket mer risk så byter man ut LUG mot kanadensiska EMX, och COP mot Africa Oil (AOI), säger Mikael Syding.

1 gillning

Mikael Syding, är det hans Antiloop som gått –3.7% i år, samtidigt som LF Global Index gått +17.2% ?

Jag föredrar Ann Grevelius svar, som både nämner fondrobot och billig global aktieindexfond.

3 gillningar

Slå till med 100% rakt in i lämplig NFT-samling istället. Behöver du inte tänka på de småavgifterna som ett ISK/KF/Depå innebär.

Eller tar mer hänsyn till övriga svar som tipsar om svenska välskötta investeringsbolag.

1 gillning