Hur skulle ni investera 500.000 kr idag (nov, 2024)? Allt på en gång eller delat upp det?

Om ni idag skulle investera 500 k, hur skulle ni lägga upp det?
(Jag vet allt på en gång är matematiskt rätt)
Hade ni lagt in allt eller delat upp det och isf hur?

1 gillning

Det tråkiga svaret är “det beror på”:

• din ålder
  • ev belåningsgrad på boendet
  • ev andra lån
  • har du en bra buffert redan?

Om allt redan är på plats hade jag köpt lysa eller global indexfond och loggat ut

32 år,
48% belåningsgrad boende.
Andra lån : CSN (ca 50 000)
Buffert 2 månadsutgifter men ser inte behov av större än så …

Tänker mer om börsen är högt värderad och jag borde dela upp mina insättningar?
Men samtidigt VET jag att jag borde sätta in allt…
sååå svårt, känns bäst att ”göra som andra gör” av någon anledning. Hur resonerar du? Vad hade du gjort?

Jag hade det. Mer än så faktiskt, runt 2017-2018. Velade jättemycket men till slut la jag in ett högt månadsspar som först nu börjar komma till sitt slut (efter en hel del byta robot/depot/etc…

Med facit i hand borde jag ha gått all in, men dippen 2018, 2020 och förra året så har det ändå känts rätt och säkrare.

Ångrar inte att jag inte gick all in. Däremot ångrar jag att jag hamnade i den situationen med så mycket cash. Var bara intjänade sparpengar, inget arv eller så. Borde ha investerat direkt istället för att lägga på hög.

Du har redan svaret på frågan från början. In med allt på en gång. Bättre att vara investerad än att försöka tajma marknaden speciellt med så lång spartid då du är så ung som 32 år.
Välj globala indexfonder.

Lycka till.

Korslänkning:

Grattis till fantastisk ekonomisk situation. Jag hade ökat bufferten till 3-5 månadsutgifter för jag är trygghetsnarkoman och resten in på global index. Går börsen ned mycket nallar du från bufferten och investerar mer

Vad skulle gräma dig mest:

Att investera 500k nu som om ett år är värt 350k

Att investera 1/12 per månad och missat 100k i avkastning om börsen gått upp 30% på ett år

(Matten är inte helt korrekt, men andemeningen är densamma)

1 gillning

Jag hade nog övervägt att sätta in 100 k i månaden, så sprids de ju ändå ut någorlunda och tar inte allt för lång tid att få in kapitalet. Jag hade gjort så ifall jag hade sålt min lgh idag. Om börsen går upp i snitt 7 % per år så borde vi ju inte ha så bråttom in, men nu blir de ju hybris när globalfonderna går upp 30 % som detta året. Men de flesta år kommer ju inte se ut så här.

Sjukt ändå hur ologiskt man tänker kring pengarna när summan är stor till förhållandet vad man har investerat.