Sätta in allt eller lite

Hej,
Har fått så många åsikter om huruvida man ska sätta in hela potten på en gång eller om man ska sätta in lite då och då.

Tar tacksamt era synpunkter.

Hej
Finns tyvärr inte konsensus om detta.
Rent matematiskt och enligt forskningen ska man sätta in allt på en gång då det är bäst i typ 2/3 av tiden. Men sen har vi den emotionella biten och rädslan att det kommer ett fall direkt efter köp vilket talar för att dela upp köpen.
Jag skulle säga så här, om lägga in allt kommer störa din nattsömn så ska du dela upp köpen. Med tanke på din fråga så skulle jag anta att du inte är 100% bekväm med att lägga in allt på en gång.

2 gillningar

Tusen tack för infon. :grinning:

1 gillning

Finns ett avsnitt på podden om just detta. Du bör kanske lyssna på den om du inte redan gjort det?

3 gillningar

Om du vet med dig att du har en lång sparhorisont med dessa pengar och att du inte bryr dig om börsens svängningar eller mår dåligt av röda siffror så skulle jag sätta in allt på en gång så att alla pengar sätts i arbete omgående.

Om du däremot vet med dig att du blir nervös när börsen går dåligt och du oftar grunnar på dina investeringsval så är det nog bättre att sprida ut köpen.

1 gillning

Hej! Detta ämne kommer upp väldigt ofta på forumet. Finns jättebra svar på bloggen angående hur man ska göra. Kan vi inte ha 1 klistrad tråd om detta ämne? Blir mycket repetition…