Stor summa direkt eller lägga in lite per månad

Tjenare. Ska sätta in 100.000 i globala barn portföljen då jag är 23 år gammal och tänk att spara en väldigt lång tid. Hur bör jag sätta in dessa pengar då jag även ska månadsspara cirka 10.000 i månaden. Ska man säga in hela klumpsumman direkt eller 20.000 i månaden över 10 månader? Tack!

2 gillningar
1 gillning

Avsnittet som postades ovan är kanon — lyssna på det :slight_smile:

Jag skulle vilja sammanfatta det så här:

• Är du inte van vid börsen, ta en delsumma som det skulle svida litegrann om den går ner och sätt in den först. Vänj dig vid rörelserna och få en känsla för hur stora normala upp- och nedgångar är. Öka successivt allteftersom du känner dig trygg med det, tills du fått in allt.

• Är du van vid börsen och vet hur man investerar där med breda indexfonder, tryck in alla pengarna på en gång. Det ger dig statistiskt störst chans att få bästa utfallet, trots att det kan börja med en rejäl dipp. Att sätta in alla pengarna ger dem mest tid att jobba, och mest tid att återhämta sig från en tidig dipp. Men gör så här bara om du är van vid börsens rörelser och vet sedan tidigare att du emotionellt klarar av att hantera dem.

1 gillning

100,000 direkt. Sannolikt är slutavkastningen högre om du sätter in allt direkt. 100,000 är inte nog för att våndas över att timea fel. Relativt en löneinkomst så kan du reparera en osannolik otur i timingen ganska enkelt ändå.

Sätt in 50 %direkt. Vänta en månad och sätt in resten 10% till.

Kommer inte bli helt rätt men inte heller helt fel.

1 gillning

Jo lyssnade på det när jag kom hem från jobbet och blev att kasta in allt direkt. Tack för svar :slight_smile:

2 gillningar