Två frågor…1.Har nu investerat ca 200 000 kr i en Indexfond Europa Swedbank Robur access Europa.
Den har nu stigit ca 11 % på tre veckor.
Vad tycker ni skall jag sälja och investera i något annat isåfall vad eller ligga kvar i fonden?
Du säger i ett klipp att om man sparar 1200kr i månaden i 12 år. så kan man plocka ut 1200 kr i resten av livet, är det förutsättning att man fortsätter spara ?
Mvh Mats
Börsen går upp och den går ner. Om du säljer så missar du framtida uppgångar och nedgångar. Det är troligt att du tjänar mer pengar på lång sikt om du inte säljer. Pengar på börsen ska alltid vara på lång sikt.
Ja och nej.
Ja: Du behöver fortsätta ha pengarna investerade, och bara plocka ut 1200 i månaden från sparandet.
Nej: Du behöver inte fortsätta att sätta in nya pengar efter de första 12 åren.
Jag tycker du ska sprida investeringarna mer. Har du fler fonder? Börsen är ett långsiktigt “spel” och man bör inte byta regelbundet för att försöka tajma rörelserna.
Förtydligar: TS behöver spara 1200 i månaden under 144 månader och därefter behövs inga fler instättningar. Just “spara” tolkas väldigt olika av många har jag märkt. Att “spara” också kan betyda att inte röra en enda inledande insättning under 12 år.