Nybörjare - Fondspar - Tips

Hej, jag kommer få en summa pengar inom kort som jag tänkt pyttsa in i fonder över 30 månader. Får lite svårt att navigera när det finns så mkt att välja bland men tar väldigt gärna synpunkter från folk som gjort detta längre på nedan som är min idé just nu. Har en buffert sen innan som jag är nöjd med så de pengar jag får är enbart tänkt till sparande på lång sikt.

LF Global 50%
Plus Allabolag 15%
Spiltan Aktiefond Invest 12,5%
Storebrand Europa A 12,5%

• Du kan definitivt skippa europa-fonden–den ingår i globalfonden redan med rätt vikt.
  • Plus Allabolag och Spiltan aktiefond invest är väldigt lika varandra. Du kan välja att behålla en eller båda av dem (mest renlärigt om bara en är att köra Plus Allabolag), men du kan också välja att skippa båda av dem och köra allt i globalfonden. Båda ingår i globalfonden med rätt vikt.

Två förslag:

Enklast / smartast:

• Bara globalfond

Om du vill krångla lite:

5 gillningar

Tycker det är väldigt lite Europa i Globalfonden men är det “så det ska vara”?

Ja, om man vill ha marknadsvikt. Vill du inte ha det så kan du fördela hur du vill.

Hej!

Jag misstänker att du tänker lägga in lite i taget under 30 månaders tid och att du inte ska använda pengarna om drygt 30 månader? 30 månader är kort sparhorisont med 100% aktier om du behöver hela summan efter de 30 månaderna har gått.

Ja exakt, dela upp sparandet på 30 månader men inte ta ut förrän om 15-20 år.

1 gillning
1 gillning