Ingår fondens avgift i utvecklingen?

Hej! Jag har blivit lite förvirrad över en sak. Om jag går in på en fond, och tittar hur den presterat över tid i procent. Räknar man då in fondavgiften i den procenten? Ex. Spiltan Aktiefond Investmentbolag har presterat 78% under 5år, har man då i denna procentsats räknat av fondavgiften på 0,28% (via Avanza)

Tack på förhand!

I det fall du beskriver är det 78% under 5 år, EFTER avgifter. Avgiften dras lite varje dag och är “inbakad” i kursen för normala/vanliga fonder.

1 gillning

Så när jag jämför “graferna” mellan ex LF global indx och Avanza Global och graferna följer varandra så betyder det att det visar hur fonderna har gått efter att avgifterna är dragna? Själva beskattningen på fonden (Avanza med förvaringsinstitut Luxemburg), dras det efteråt, dvs om de två fonderna ligger lika i utveckling, ska jag sedan räkna in det att den ena fonden beskattas mer på utdelningen från USA?=).

/Linus

När det gäller fonder är alla avgifter, inkl. skatten på utdelningar (som kan variera mellan olika fonder och länder) redan avdragna. När du tittar på fondernas utveckling i graferna eller i procent får du i hand exakt det som du ser - exakt. (Sen kommer förstås den årliga schablonskatten för ISK.)