Inlösen av amerikansk check

Hur löser man in en check i Sverige som kommer från USA? Hört att det är väldigt många banker som har slutat att ta emot dem.

Uppskattar alla förslag!

Akta dig för scam! Är det något du skall sälja?

1 gillning

Det var i princip omöjligt… Varken SEB, Danske bank, Handelsbanken, ICA Banken, etc. kunde lösa det för kunder sa de, så de skickades till en släkting i USA tillslut. Räckte med att skriva “Pay in full to…” ungefär med en underskrift för att få till det.

1 gillning

Precis. Uncle Sam informerar: How To Spot, Avoid, and Report Fake Check Scams | Consumer Advice

USAs banksystem är mycket mer decentraliserat än det Svenska (fyra storbanker) detta är bra i många fall men i andra fall leder det till långsam övergång till ny teknologi, som nu då. :slight_smile:

Ok! Du fick alltså en check och skrev under att ”pay in full to person x med kontouppgifter y ska få tillgång till pengarna” och en signatur? Och släktingen kunde alltså ge detta till en bank som godkände utbetalningen på det sättet?

Tack! Nej inget ska säljas

Raderat av användare

2 gillningar

Ja precis, stimulus checkar som annan nämnt! Dubbelkollade och det var visst “Pay to the order of…” följt av bara personens hela namn samt en underskrift som skrevs.

1 gillning

Före 10 år sedan hade jag en Amerikansk check. Var en deponi för en studentlägenhet jag bott i.

Företaget jag hyrt av vägrade banköverföring, banken i Sverige vägrade check. 🤦

Efter några besök på banken gick de med på det med motiveringen " ja, vi vet ju vem du och dina föräldrar är. Men du får vänta några månader på pengarna…"

Tydligen någon clearing cycle som ska gå ut för att undvika checken bouncer. Snacka om föråldrat system.

Tur man bodde i byhåla där alla känner alla.

2 gillningar

SEB löser in USA-checker för mitt företag utan problem, men man måste vara kund. Jag tror även att dom löser in för privatkunder. Det är dock dyrt och SEB tar i dagsläget 410kr per check, så det fungerar bara för stora belopp.