En amerikansk gammal släkting gick bort förra året och jag och min syster är de enda arvingarna. Olika tillgångar kommer att betalas ut vid olika tillfällen, men en del av arvet fick vi i höstas söka genom att fylla i två “annuity claims”. I ansökan var vi tydliga med att vi ville att pengarna skulle betalas till oss via internationella betalningar (BIC/SWIFT och IBAN-nummer). Ansökan godkändes men trots våra instruktioner, så fick vi förra veckan två amerikanska checkar var skickade till oss med posten.
Efter lite efterforskningar verkar det extremt svårt att lösa in amerikanska checkar i Sverige numera. Har inte fått svar från min bank än men misstänker att de inte gör det. Det verkar inte finnas ett förbud men praxis i Sverige verkar numera vara att inte lösa ut checkar pga risk för penningtvätt. Ringde till försäkringsbolaget i USA för att förklara situationen och be dem göra en inbetalning till våra svenska bankkonton, men personen i callcentret sa att de inte gör det pga risk of fraudulence. Skapligt paradoxalt…
Med andra ord en ganska omöjlig situation för oss. Jag har hört av mig till den bank i USA som gör boupptäckningen för släktingen för att fråga om råd, men vill även höra om någon här har erfaranheter av vad man kan göra med amerikanska checkar. Eller kanske tips på nån oberoende ekonomisk rådgivare med USA-expertis?
Googlade lite och det verkar inte ha blivit lättare sedan jag löste in en amerikansk check hos SEB för sex år sedan Väntar inga checkar framöver, men noterar att det kan vara en fråga att ställa innan man byter bank helt.
Har luskat lite i detta för ett tag sedan i samband med Trumps ”stimulus check” som kom med posten även till utlandsamerikaner.
Kassörskan på Handelsbanken tittade på oss som om vi frågat om de kunde ta hand om en påse smutstvätt åt oss🤪
Rykten då gjorde I alla fall gällande att SEB löste in utländska checkar mot en ansenlig avgift, men det kom inte så långt utan den gången löste det sig genom att checken märktes med ”for deposit only” eller liknande och skickades tillbaka till en bank i USA där personen som tur var hade ett konto varifrån pengarna kunde överföras.
Jag fick en gång betalt med en amerikansk check på posten. Gick då till min dåvarande bank (Swedbank) och bad om att få lösa in den. Det var en kostsam historia så jag valde istället att spara checken och ta med den vid nästa USA-resa.
Sagt och gjort, knatade in på en Wells Fargo och lämnade fram checken över disk ihop med mitt pass. Dom undrade varför den var så gammal, och jag sa som det var. Att det helt enkelt var för dyrt att lösa in den i Sverige och att jag därför sparat den.
Kassörskan ryckte på axlarna och räknade upp mina sedlar.
Det gick nästan oväntat smidigt.
Min fru och jag har för andra gången fått check från President Trump, nu på 600 USD, och mot en ersättning på 450 SEK ordnar SEB som enda bank inlösen av dessa under förutsättning att man är kund hos SEB.