Överföra sina pengar från USA utan att betala skatter

Hej,

Jag lånade en summa till min svåger när han bodde i Europa flera år sen. Nu han är amerikansk medborgare och bor i USA och efter hans business har gått bra kan han återbetala summan till mig. Hur är bästa sett att få dessa pengar utan att man behöver deklarera dem eller betala skatter på dem eftersom det är ingen inkomst från utlandet men bara mina pengar som kommer tillbaka? Jag gav honom pengar många år sen i flera små summor från ett konto jag hade när jag bodde i annat EU land så det är omöjligt nu att bevisa det handlar om samma pengar… Hur ska man argumentera det? Eller finns ett sätt att få dessa pengar tillbaka på ett annat lagligt sätt?

Tack

Max

Har han betalat ränta på lånen? Har det alltså varit ett lån mellan er två som privatpersoner? Vilka länder var det du och din svåger bodde i när du lånade ut pengarna? Betalar han tillbaka alla pengarna i en klumpsumma nu när du bor i Sverige och han bor i USA?

Hej,

Ingen ränta var bara en klumpsumma jag lånade honom. Vi både bodde i Italien, EU alltså. Nu är jag svensk medborgare och bor här. Han är nu amerikansk medborgare och bor där. Tanken är precis att han ska betala tillbaka till mig här i Sverige. Små summor eller större klumpsumma kan bada funka beroende på vad kan var lättast

Tack för hjälpen!

Max

Hej vi pratar om 500 tkr eller mer om vi bestämmer oss att justera för pengarnas värde över tid

Max

Det uppstår ju inte någon skattemässig rapportering för att du tar emot pengar. Det gäller i synnerhet om du tar emot dem i mindre portioner och anger att det är återbetalningar av ett lån. Återbetalningar av lån är inte skattepliktiga.

Om du skulle genomgå säkerhetsprövning så kanske det skulle göras kontroller av sådant här men annars har jag svårt att se att det skulle finnas några väsentliga problem.

Man anger ju i kundkännedom-frågorna vilka pengar man ska ta emot och varifrån de kommer. Bra om det matchar med verkligheten.

1 gillning

En sak till angående bank överföringar. Inom EU man måste bevisa varifrån kommer pengar dvs hur generas även hos den som skickar dem, och även om är lånade pengar eller en gåva från familjemedlem, annars svensk bank kommer inte att acceptera dem. Jag känner till folk som kunde inte köpa boende i Sverige pga deras föräldrar kunde bara förklara att det vara deras livs besparingar och det räcker inte för banker i Sverige… Så jag undrar hur kan en överföring från USA gå genom nätet…
Max

Skriv ett avtal i efterhand på utlåningen. Du kan visa avtalet och pengarnas ursprung för banken.

Det är inget problem att skicka pengarna men du kan få frågor på transaktionen efteråt. Om du har en bra bankkontakt så kan du höra av dig i förväg.

2 gillningar