Hej,
Är amerikansk medborgare och har precis fått hem två stora checkar covid-bidrag från Uncle Sam (runt 34k SEK).
Ringde min bank (SHB) som sa att det är omöjligt att växla in en utländsk check i Sverige och rekommenderade mig att skicka dem tillbaka till USA och be om en elektronisk överföring (not gonna happen).
Finns det verkligen inget sätt att få ut pengarna i Sverige (eller något närliggande europeiskt land)? Vore jäkligt segt att behöva låta dem brinna inne.
Har tyvärr ingen släkt i USA att skicka dem till - så det är inte ett alternativ
Nu har jag förvisso inte bott i USA på ett par år, men jag vet för några år sen så fick de jag jobbade med sin lön i form av checkar, men istället för att fysiskt gå till banken så kunde man ta ett kort på den med mobilen och lösa in den bara.
Tåls att kolla upp iallafall!
Sen är det väl inte så jättedyrt att skicka över pengarna hit?
Är det så att du måste lösa ut den personligen eller kan du skicka den med en vän som ska till USA?
Tänker att man kan ju ta ut det i kontanter USD så får du ju hem pengarna iallafall.
Frågan har varit uppe tidigare, testa söka, men jag tror det var SEB som löste in checkar mot en avgift på typ 450kr.
Jag har även för mig att småspararguiden svarade på liknande fråga i radioprogrammet Plånboken men det var i så fall för ganska länge sedan, och jag är definitivt inte säkert att mitt minne är korrekt…
Jag har inte löst in på 8-10 år.
Senast var det hos Swedbank, lokalt kontor.
De sa först nej. De löste in några checkar.
Jag stod på mig och förklarade att jag brukade lösa in en check om året. Då frågades det runt på kontoret till de hittade en som visste vad som skulle göras.
Krav:
-Måste in på konto hos banken. Man får inte ut kontanter direkt.
-Beloppet låses på kontot till banken fått loss pengarna från amerikanska banken.
-Underskrifter om att jag är ansvarig och att jag står för eventuella förluster banken skulle göra ifall checken var falsk.
-Avgift på ca. 450kr
Så gå in på din bank och kräv att de löser in checken och att pengarna ska in på konto där beloppet låses tills banken är nöjd.
Anledningar till att de inte ville ta hand om checkar var att alltför många checkar är falska, tar tid att få svar från amerikanska banker och knappt någon på bankerna som vet hur de ska hantera checkar och det tar för mycket resurser för banken att hantera.
Många under 40-50 års ålder har knappt sett en check i Sverige. Är typ något som endast finns i filmer och serier …
Varför inte, “direct deposit” är ju möjligt från IRS iaf. vet inte vem som betalar ut dina covid pengar. Antar du har bankkonto i USA (Annars borde du ju inte fått några covid pengar?)
Hade jag haft ett amerikanskt bankkonto hade jag givetvis valt direct transfer dit.
Men har inte det och har aldrig satt min fot i USA.
Men alla amerikanska medborgare är skattepliktiga, utan undantag, och därmed även berättigade covid relief.
Kan du skapa ett konto på t.ex. first tech eller liknande amerikansk bank? De har möjlighet att scanna checkar direkt i appen som funkar helt okej. Bara att fota fram och baksida på checken isf!
Kom precis i där ifrån ett halvår jobb där och fick sista utbetalningen via check…
Hejsan,
Sorry för sent svar, men nej det löste sig inte och checkarna gick ut.
Fick dock två nya i samband med årets IRS-deklaration, så funderar på att boka en kortweekend till New York för att lösa ut dem där.
Löste in en amerikansk check hos Swedbank för några år sedan. De var väldigt ovilliga att göra det och tog ut en hög avgift (500:- har jag för mig) men till slut gick de med på att göra det.
Om du har SSN bör du kunna starta ett konto på typ BofA via webben och sen lösa in checken via appen? Och sedan göra IBAN överföring till svenskt bankkonto?
Lösa in checkar i USA utan bankengagemang är dyrt. Då får du gå till en kiosk som tar ut en procent av beloppet på checken och betalar ut kontant i dollar.
Har testat lite olika banker men fastnar hela tiden på att de kräver en amerikansk adress. Har ingen familj där och har aldrig bott i eller ens besökt landet - så kör fast helt och hållet. Smått Kafka-liknande att försöka komma någon vart med bankerna och IRS för detta
Du kan ge upp, ingen svensk bank löser längre in utländska checkar vad jag vet. Frågan kommer upp med jämna mellanrum men efter att Danske Bank stängde möjligheten för några år sen så har jag inte hört om någon som har lyckats. Du behöver en amerikansk bulvan eller konto i en amerikansk bank; ofta kan man fota checken i bankens app och lösa in den på det viset, tro det eller ej. Wise kan möjligen funka?