Hej
Jag skulle behöva hjälp utav någon som har gjort det här förut.
Jag försöker ta ut mina pengar från interactive brokers men stöter bara på patrull.
Jag har försökt att göra en banköverföring. När jag valde att ta ut dem i SEK så kunde jag inte växla dem för jag var tvungen att ha ytterligare 2000 EUR på kontot för att kunna växla från USD till SEK.
Så nu har jag valt att skicka pengarna i USD. Då kommer nästa grej. För att min bank (Swedbank/Sparbankerna) ska kunna ta emot USD behövs det en “Correspondent bank” - en mellanhand mellan IBKR och Sparbanken. När jag fyller i mitt IBAN kom det förut upp att min Correspondent bank är Wells Fargo Bank i New York. IBKR vill att jag kontrollerar med min bank att detta stämmer. Min bank kan dock inte göra detta påstår de, utan hänvisar till IBKR, som hänvisar tillbaka osv… Nu när jag försöker göra det igen, kommer det inte upp någon Correspondent bank alls…
Jag har även försökt att använda mig av Wise, men får bara meddelande av IBKR att jag inte kan ta emot USD. Enligt wise ska man kunna ta emot USD som svensk medborgare, står det på en sida. På en annan sida står det att man måste ansöka om det…
Är det någon som har gjort den här typen av överföring förut och kan komma med lite insikter? Eller som helt enkelt sitter inne på klokskap.
Vore väldigt tacksam!
Jag har använt Wise till att ta emot USD överföringar från e*Trade i USA och var tvungen att skaffa ett amerikanskt kontonummer hos Wise. Det gick ganska fort och sedan hade jag inga problem.
Använder du deras inbyggda “Currency Conversion” funktionalitet eller försöker du köpa/sälja via tillgångarna USD.SEK eller EUR.SEK? Har du margin eller cash-konto?
Jag har margin konto, men efter vad jag läste i tråden du länkade till så verkar det som att det skulle kunna lösa sig om jag går tillbaks till cash.
Den första frågan förstod jag inte. växlingen försökte jag göra i samband med uttaget, om det ger dig något svar. Jag håller inte några positioner alls, tanken är att stänga kontot när jag tagit ut pengarna
Jag löste det! Jag nedgraderade kontot till cash, och då gick det bra att växla, och sedan kunde jag göra uttaget i SEK. Nu hoppas jag bara att pengarna kommer fram
Jag satte upp det för några år sedan men lade till USD som valuta på kontot. Under USD fanns det sedan möjlighet att få ett amerikanskt kontonummer, vilket gjorde att e*Trade kunde göra överföringen som de brukar och jag fick såvitt jag kunde se en bättre växelkurs.
Ja okej, då förstår jag. Eftersom jag inte ens kan lägga till att jag vill ta emot USD så antar jag att det tar stopp redan där.
Men nu löste det ju sig i alla fall