Lösa in en amerikansk check från USA

Hej, jag har för många år sedan arbetat i USA och öppnade då en pension försäkrings konto där. Jag vill sälja min portfölj men fick veta från den amerikanska försäkringsbolaget att de kan endast skicka en fysisk check i USD till min hemma adress och efter 11 sep. attacken så får de inte skicka pengar via IBAN och SWIFT.

Jag har nu i flera veckor försökt att få min bank och även andra svenska banker att lösa checken och jag har också sagt att jag som kund står för all risk och kan vänta med att få mina pengar i mitt konto tills banken får pengarna från USA men det är helt omöjligt och ingen vill lösa en check från USA.

Har ni något tips hur man ska gå tillväga? Att lösa checken i USA är också omöjlig om man inte är medborgare och saknar ett amerikanskt bankkonto.

1 gillning

Vad är beloppet?
Låter märkligt att de inte kan skicka pengar via Swift.

Denna typ av problem handlar normalt om att man saknar TIN eller att namnet på personen inte stämmer exakt i båda ändar. Om du är mantalsskriven i Sverige borde du försöka lösa problemet med någon bank i Sverige i första hand. Kolla också om försäkringsbolaget har någon representant i Sverige.

1 gillning

Haha. Amerikaner och deras checkar. Fortfarande detta problem.Hur kan de anse att det är ett bättre och säkrare system?

Jag hade samma problem för ca 15 år sedan efter att ha bott och studerat en tid i USA och fick en check med deponin för lägenheten. Jag hade betalat med banköverföring från Sverige innan jag åkte dit men de kunde bara betala tillbaka med check :man_facepalming:

Min bank vägrade först flera gånger, men efter ett tag gav de med sig därför att

• Relativt lågt belopp ~ $500
  • Jag väntar nån månad på pengarna medans checken ’clearar’
  • Jag bodde på en liten ort i Sverige på den tiden det fanns lokala bankkontor och bankmänniskorna kännner sina kunder. De sa att ’om vi inte kände dig hade vi inte gjort det’

Jag tror amerikanska företag har ’good experience’ med checkar som förfaller och det är därför de envisas med det :grin:

3 gillningar

Följer denna tråden med intresse. Vi har vid flertalet tillfällen försökt hjälpa kunder att lösa in checkar från USA hos svenska banker. Vår erfarenhet är att ingen svensk bank tar emot detta, tyvärr.

Nordea slutade 2018 och samtliga storbanker verkar göra likadant. Jag har hört att Handelsbanken i undantagsfall kan hjälpa till men vet inte om det är aktuellt längre.

1 gillning

Men de behöver inte betala med Swift eller Sepa.
De kan använda ACH eller vad de kallas mot ett amerikanskt kontonr om du öppnar konto på Wise.

Kanske kan vara ett alternativ? De blir du som står som kontoinnehavaren.
Därefter kan du skicka de vidare till ditt svenska konto.

2 gillningar

Kanske en amerikansk bank i Sverige kan hjälpa dig, ring dem.

image

1 gillning

Det är tyvärr ingen bank för privatkunder utan riktar sig mot större företagskunder.

“Citi has had a presence in Sweden since 1976. Our business is focused on Swedish-based multinational companies, financial institutions, the public sector as well as providing services to subsidiaries of foreign multinational companies operating in Sweden. For these companies, we are among their most important banks, and we work with them across the globe, making full use of our international network.”

1 gillning

Värt ett försök, man ska aldrig ge upp. De kanske kan ge ett tips för att komma vidare.

Jag fick den här frågan när jag svarade på lyssnarfrågor i SR Plånboken i P1 och sedan hörde fler av sig med liknande problem. En av dem hittade en lösning för sin situation via Wise. Jag skrev ned hans svar här: Wise – ett sätt att lösa checkar från USA i Sverige? | Småspararguiden
Kan inte garantera att det funkar, men för en person gjorde de det i all fall! Återkoppla gärna!

7 gillningar

Hej Patrick, tack för tipset. Jag har inget att förlora så jag ska kolla med Wise imorgon om det går att lösa en amerikansk Check hos de. Ska även ringa till Citi filialen i Sverige och kolla om de kan hjälpa men chansen är minimalt. Min amerikanska försäkringsbolaget heter AXA och jag har redan försökt med det svenska AXA försäkring filialen och de sa också nej. Jag har även skrivit till Bank och konsumentföreningen och har fått svaret som de övriga här på forumet att de inte vet att någon svensk bank gör detta längre och att detta är enlig de rådande lagar och regler. Jag har även skrivit till Nordeas konsumentombudsman och inväntar svar.
Jag ska återkoppla till er alla när jag får svar, jag vet att jag inte är ensam om detta och det finns en hel del svensk amerikanare som får samma problem och enlig mig diskrimineras. Jag hade förväntat mig mycket mera service från våra banker speciellt som de tjänar på oss som kunder. Jag har varit en trogen kund hos Nordea i mer än 15 år och är rätt besviken att de inte vill hjälpa till speciellt när jag vill stå för risken.

3 gillningar

Hej,

Tack för tipset Johnny, jag kollar med Wise och återkommer.

1 gillning

Hej Ove,

Tack för tipset, jag kollar med Citi imorgon och återkopplar.

1 gillning

Det var tyvärr länge sedan våra banker tjänade oss kunder. De struntar numera till och med i våra sparkonton då de vet att Riksbanken förser dem med likviditet när helst de behöver.

Har kollat lite på kontoret och vi har hjälpt kunder med checkar i USA. Efter att outtröttligt tjata på den amerikanska motparten så har de faktiskt genomfört överföringen. Kan vara värt att pusha på där.

1 gillning

Hej August, jag har verkligen tjatat på den amerikaska motparten och de hänvisar till en lag som är i sig riktig. Har även talat idag med Wise och de säger också nej. Har talat med Handelsbanken och de säger det enda alternativet är att jag öppnar ett konto hos en amerikansk bank och fixar det hela genom banken men jag vet av erfarenhet att det är väldig svårt att få ett konto i USA och näst intill omöjlig att få den från utlandet.
Fick också svar från Citi att de är endast för företag och inte för provatpersoner.

1 gillning

Menade inte att du ska försöka lösa in checkar hos Wise utan att du kan öppna konto i usa med Wise.
Då kan du fråga om de kan betala till ditt amerikanska konto istället för en check.

1 gillning

Tack Johnny, jag missuppfattade dig tidigare. Absolut, jag ska kolla på det.

1 gillning

Vad jag vet så var SE-banken den sista som i vissa fall löste in utländska checkar så sent som för ett par år sedan, men all information om detta är numera borta från deras hemsida. Danske Bank hade ett tag ett upplägg där de kunde göra det endast om man hade varit kund hos dem en längre tid, men de har slutat med det nu. Samma sak med Handelsbanken, inga utländska checkar alls längre sedan april 2020. Tror det är helt kört att få en svensk bank att lösa in en utländsk check numera. De har möjligen förmågan på vissa kontor men då gäller det att man är en sådan kund som faktiskt betyder något för dem och även då är det tveksamt.

Har man ett amerikanskt bankkonto så är det enkelt, de har ofta en app där man kan ta en bild på checken för att lösa in den ( :exploding_head: ) men har man inte det så är det nog väldigt svårt. Du får väl ägna dig åt lite penningtvätt och skaffa dig en amerikansk bulvan, helt enkelt.

1 gillning