Varför hade släkting från USA problem med sitt kredikort?

Fick i jul besök av en släkting från USA och vi hade en alldeles underbar jul. Men till saken var att hen hade avsevärda problem med att betala med sitt amerikanska kreditkort utfärdat av en av Amerikas största banker ( Chase Manhattan ) och med Visa som inlösare. Kortet var försett med ett chip av den typ som jag har på mitt kort.

Hen förvägrades att betala med kortet på Ica, Coop och Direkten men fick igenom ett mindre köp hos Kjell och Company.

Direkten föreslog att hen skulle gå till ett växlingskontor för att ta ut svenska pengar.

På hemresan skulle hen betala 1000:- till en annan släkting som följt med till Arlanda och det kostade 150:-.

Hen var väldigt ovillig att förklara vad som gick fel när hen skulle använda kortet och ryckte bara på axlarna och sa - " …det gick inte att betala med kortet".

Min dotter som bor i USA och har amerikanske kreditkort har inga problem med att använda det i Sverige.

Är det någon som kan komma på vad som gick fel när hen skulle använda sitt amerikanska kort i Sverige?

Jag vet att rutinerna ser olika ut i USA och Sverige men osäker på vad som skiljer.

Kika i den här tråden: https://www.reddit.com/r/TillSverige/s/7e0JWEMSmI

Tycks ha att göra med hur kortet är uppsatt med signatur istället för PIN som default.

1 gillning

Det kan vara så att personalen inte förstår att signatur är normalt för köp när man har ett bankkort utfärdat utanför EU som t ex USA.

Inom EU tillåts signatur inte numera enligt nån handelsregel. Dvs köp inom EU med bankkort utgivna av bank inom EU. DÅ är signatur ej tillåtet.

När man själv reser till Asien t ex så är det ju singatur på ena ens köp trots att man har PIN hemma.

OK Men om man använder signatur i USA måste man då legitimera sig som jag uppfattar man måste i Sverige?

Innebär det att kort från USA som är uppsatta för köp med signatur inte kan användas i EU - även om man legitimerar sig??

Man ska kunna göra sådana köp.