Investera CSN på Lysa..?

Jag har precis, efter att ha lyssnat och läst på RikaTillsammans över några dagar, öppnat Sparkonto Collector hos Avanza där jag satt in mestadelen av min buffert. Jag har också gjort ett konto hos Lysa mha fondroboten med 40% aktier, 60% räntor. La sparhorisont 1-3 år av rädsla men kommer, så som det ser ut nu, alltså inte behöva dessa pengar alls. Dessa pengar (38 000) består till fullo av mitt CSN lån då jag är en 20-årig student. Detta var ett lite spontant beslut vilket jag stressar över nu i efterhand. Hur ser ni här på investering av ens studielån? Jag har aldrig förut rört dessa pengar utan tänkte bara utnyttja den låga räntan när jag ansökte om den. Jag kommer fortsätta mina studier i höst och därmed fortsätta ta ut lånet (månadsvis tar jag ut cirka 7 till 8000 i lån). Bör jag lägga in detta direkt i mitt Lysa konto månadsvis? Jag är helt ny till att investera och spara på annat sätt än ett vanligt bankkonto på Nordea. Tack på förhand!

Kort svar är ja, det “smarta” är att lägga in lånet på lysa. Är själv student och har investerat det av mitt lån som blivit över under åren.

Tolkar dig som att din horisont är lång, men att du valt att vara väldigt defensiv av osäkerhet. Eftersom att du är helt ny på investeringar tycker jag att det är rimligt att ta det lite lungt i början. Sen när du fått lite mer kött på benen kan du kanske vikta över till lite mer aktier - men inte mer än du är beredd att förlora stora delar av under perioder!

En sak att överväga som ungdom är om man kommer att behöva använda pengarna relativt snart som kontantinsats till bostad. Är själv i den situationen och sparar därav nästan uteslutande på vanligt bankkonto med ränta. Men om du inte har behov av det inom kort så tycker jag att du kan köra på med din 60/40 strategi och fortsätta lära dig av bloggen innan du känner dig mogen att ta mer risk! :blush:

3 gillningar

Är det även så att du i närtid behöver pengarna till ett bostadsköp, så är det absolut värt att ta lånet och bara lägga in det på ett sparkonto med ränta. Gratis pengar som du får ränta på och som du sedan kan använda till kontantinsats :slight_smile:

2 gillningar

Mycket smart idé! Ångrar själv att man inte har gjort så.

1 gillning

Så gör jag iaf, sen om du ska göra det beror på livssituation. Har du ingen lägenhet eller vill resa eller starta nån idé bör pengarna gå till det.

Jag får ca 15k av csn, lever i runda slängar på 10k och investerar 5k i bl.a lysa.

1 gillning