Var försiktig här. Bolag som Rocket Lab, AST SpaceMobile och Planet Labs har stigit mellan 150-250 % på ett år i en rejäl hype. SpaceX är ju på gång att noteras och lär bli mer hajpat än något annat rymdbolag när den väl handlas. Redan nu handlas den under tickern SPV som b.la Flat Capital investerat i.
Jag undersökte för ungefär 6 år sedan vilka möjligheter det fanns att investera i spacex. Eftersom bolaget då ej var börsnoterat så gick det endast att indirekt investera i bolaget (låg exponering) vilket gör det ganska ointressant.
Jag håller med om att det är en intressant bransch så jag hade gärna vela investera o spacex om de nu i närtid blir börsnoterade.
Allt som har koppling till Musk har ju en ökad risk pga hur marknaden reagerar på hans upptåg. Frågan är dock om det finns en stabil Musk-premie för att kompensera.
SpaceX kan du köpa på Accumeo tror jag, men såna här bolag som gjort sig ett namn tenderar att vara övervärderade, det kan hålla i sig länge eller inte.
Det finns ju ETF:er som kan ge dig exponering mot den här typen av bolag, t.ex. VanEck Space Innovators (med den fantastiska tickern JEDI) eller ARK Space & Defence Innovation (ARXX).