Investera PLUS Allabolag och/eller PLUS Mikrobolag?

Hej Allihopa!

Har litet dilemma angående investering i fonderna PLUS Allabolag och PLUS Mikrobolag. Jag skulle gärna vilja veta om era åsikter om dessa två fonder

Bör man investera i PLUS Allabolag eller bör även även investera PLUS Mikrobolag?

Ifall ni skulle investera båda fonderna, hur skulle eran fördelning se ut i er portfölj?

Allt gott!

PLUS Mikrobolag innehåller alla svenska bolag som har ett börsvärde under 4,5 miljarder.

PLUS Småbolag innehåller alla svenska bolag som har ett börsvärde under 104 miljarder. Varav alla bolag i PLUS Mikro såklart ingår, men tar bara upp 2,6% av PLUS Småbolag eftersom deras vikt är liten jämfört med dessa större småbolag.

PLUS AllaBolag består av alla svenska noterade bolag oavsett börsvärde. Där ingår alltså även alla bolag i Mikro och Små.

Om du vill ha en (enbart svensk) normalt värdeviktad portfölj ska du bara köpa PLUS AllaBolag. Om du vill övervikta mindre bolag ska du köpa till Småbolag och/eller Mikrobolag vid sidan av AllaBolag.

En övervikt mot mikro/små bolag brukar betyda högre avkastning på sikt men med högre volatilitetsrisk, vilket kräver en längre tidshorisont. Ju mer långsiktig din portfölj är desto mer kan du övervikta mikro/små.

Det här är de bästa svenska indexfonderna, men tänk på att de är just svenska indexfonder. Du får bara med svenska börsen som motsvarar ca 1% av globala börsen. Det finns många risker i att investera i ett enskilt land som går att diversifiera bort genom att investera i flera länder.

5 gillningar

Tack för en gedigen redogörelse av fonderna.

Jag följer redan fyra hinkar principen och syftet är fonderna ska placeras i lekhinken.

Att investera i fonderna blir ett lättare investera än att analysera enskilda aktier som måste sälja/köpapå Stockholms börsen.

Allt gott!

I lekhinken hade jag inte haft med AllaBolag, för säker och tråkig. Däremot är Småbolag och Mikrobolag spännande lekhinksfonder!

Om du är rädd att förlora pengarna i lekhinken hade jag hellre minskat hur mycket jag hade i lekhinken (flytta till passiva) snarare än att göra lekhinken till en bred och sansad portfölj.
Lekhinken ska vara vilda västern!

1 gillning