Hej!
Jag har just kommit igång med mitt sparande igen, men har i dagsläget inte speciellt mycket sparat. Jag planerar att kunna spara ca 21-24’000 kr/månad under det närmaste året och förhoppningsvis framåt. Initialt tänker jag att jag lägger ca 15’000 kr/månad som investering medan resten får bli grunden i min buffert.
Pengarna jag investerar vill jag helst inte röra förrän tidigast om ca 15 år då det blir dags för pension.
Det lilla jag har idag är i aktier, och jag planerar att fortsätta med framförallt aktier med utdelning, men kanske även någon fond. De utdelningsaktier jag tittat på finns i lite olika länder - tex Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och USA.
Som jag förstått det så hanteras olika kontotyper olika ur skattesynpunkt - eller snarare hur man får tillbaka skatt på utdelningar, där du om du har ett ISK-konto får sköta kontakten med landets myndigheter själv, och om du har ett KF-konto så sköter försäkringsbolaget den biten åt dig.
Om du sköter det själv finns ingen garanti att du får tillbaka pengarna, men om du får det så går det relativt snabbt. Och om du har KF så får du vara beredd att vänta några år för att få tillbaka pengar. Detta problem gäller dock inte om man har svenska papper med utdelning.
Min fråga är, vilken kontotyp skulle ni rekommendera för dessa olika investeringar?
För att krångla till det hela ytterligare så vill jag ju inte helt utesluta att jag någon gång köper mig ett boende (hyresrätt idag).
Tack