Jag kan investera högre summa per månad, ska jag?

Ofta ges rådet att man ska försöka lägga undan 10% till aktie- och fondsparande varje månad. I mitt fall då jag fortfarande bor hemma och har extremt låga utgifter skulle i princip hela min lön kunna läggas in på börsen.Ska jag lägga 10% på värdepapper och låta resten vara på mitt vanliga bankkonto eller ska jag så länge jag har möjlighet kasta in ungefär 80% av lönen på börsen? Varför svaret inte är självklart för mig är att det kanske är säkrare att ändå ha delar av det man tjänat in på ett vanligt konto i fall det blir världskrig och hela börsen går åt skogen.

Spara först upp till en buffert så du känner dig bekväm med den och lägg in det där du kan få lite ränta.

Sen hade jag haft en liten del på samma bank som lönekonto så man har om man behöver det snabbt. Några tusen bara tycker jag räcker.

I övrigt ser jag ingen anledning att inte investera det. Men du kan ju också sprida det. Jag har lendify och savelend som jag utvärderar också.

Förutsatt då att du inte behöver pengarna snart. Om du bor hemma nu kanske du har planer på eget boende någon gång snart och bör då spara till det utanför börsen.

Hej Richard!

Läs om “Fyra-Hinkar-strategin”, där får du reda på hur stor buffert mm du kan ha, sedan kan du då spara resten mot pensionen!