Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Stor uppdatering: Avancerade portföljen flyttar till Patreon!

Efter ett helt år av förberedelser har det äntligen blivit dags. Jag lanserar nu en Patreon för att kunna ta arbetet med allvädersportföljen till en ny nivå!

Varför gör jag detta?

Jag har landat i det här beslutet av framförallt 4 skäl:

• Förenkling av denna tråd. Jag har insett att omfattningen på mitt första inlägg och tråden i sin helhet har blivit så massiv att den snarare riskerar att skrämma iväg nybörjare än att väcka intresse. Genom att flytta Avancerade portföljen till Patreon kan jag renodla fokus här på forumet mot Grundportföljen. Min förhoppning är att det ska göra tråden mer tillgänglig för alla.

• En dedikerad kanal för nörderi. Samtidigt som jag vill förenkla forumtråden vill jag inte förlora de djupare diskussionerna. Patreon blir en plats där vi kan fortsätta jakten på den “ultimata” portföljen med 100 % fokus. Där kan jag dela mer nischade analyser och känna mig friare i de tekniska diskussionerna med er som verkligen vill gå in på djupet.

• En samlad kunskapsbank. Under mina 4 år på forumet har all relevant information blivit utspridd över hundratals inlägg. Trots mina försök att hålla första inlägget uppdaterat som en “wiki” har det blivit svåröverskådligt. På Patreon har jag nu destillerat och kategoriserat allt material till en pedagogisk och sökbar kunskapsbank.

• Hållbarhet för mig och min familj. Utöver mitt jobb som läkare och livet som småbarnsförälder lägger jag en ansenlig del av min fritid på portföljen och forumet. Patreon är ett sätt för mig att rättfärdiga den tiden och säkerställa att jag kan fortsätta hålla samma höga kvalitet och engagemang långsiktigt.

Vad kan du förvänta dig av min Patreon?

Gratis introduktionsinlägg för alla nyfikna

Pedagogiskt introduktionsinlägg som beskriver den grundläggande teorin bakom allvädersportföljen på ett lättbegripligt språk. Rekommenderas att börja med.

Länk: https://www.patreon.com/posts/124447322 (gratis)

Pedagogiska guider för Grund- och Avancerade portföljen

Steg-för-steg-genomgångar av logiken bakom portföljdesignen inkl. modellportföljer. Avancerade portföljen har fått en rejäl uppdatering jämfört med exempelportföljen i denna tråd.

Djupanalys av tillgångsslag och fondval

Genomgångar ur ett riskparitetsperspektiv och resonemang kring specifika fondval.

Exklusiv kunskapsbank med fördjupningsartiklar

Djupdykningar i utvalda ämnen för de som vill bemästra riskparitetsteorin. OBS: Här pågår fortfarande arbete med vissa artiklar som kommer att släppas inom de närmaste månaderna.

Chattar och community

Direktkontakt med mig och andra likasinnade för diskussioner om allt från makrohändelser till specifika portföljfrågor.

Månadsrapporter och marknadsutsikter

Minst en gång i månaden publicerar jag en rapport med genomgång av portföljernas utveckling samt sentiment- och makroanalys för alla tillgångsslag.

Min personliga Excel-fil för ombalansering

Kalkylbladet drar automatiskt in realtidsdata och signalerar ombalansering med färgkoder.

Kalkylbladet drar även automatiskt in fondhistorik och simulerar 1 års utveckling, perfekt att benchmarka sin faktiska utveckling mot.

OBS: Engångskostnad tillkommer för tillgång till Excel-filen.

Vad händer med den här tråden?

Jag kommer att vara precis lika aktiv här på forumet som tidigare. Den stora skillnaden är att fokus skiftar mot Grundportföljen. Jag kommer förenkla det första inlägget betydligt för att göra tråden mer välkomnande.

Kom ihåg: Grundportföljen är en utmärkt allväderslösning som räcker gott för många. Det är först när man känner sig bekväm med portföljen och vill utforska hävstång och mer avancerad riskhantering som steget till den Avancerade portföljen blir aktuellt.

Sammanfattning och lanseringserbjudande

Jag har alltså lanserat min egen Patreon med målet att fortsätta jakten på den “ultimata” allvädersportföljen, men på ett sätt som är mer strukturerat och hållbart i längden. Denna tråd kommer att förenklas och skifta fokus mot Grundportföljen för att förhoppningsvis bli mer tillgänglig för alla, och jag kommer fortsätta att vara lika aktiv här.

Länk: https://www.patreon.com/allvader

Tillgängliga nivåer för medlemsskap. “Grundportföljen” ger tillgång till artiklar som berör Grundportföljen, förenklade månadsrapporter och gemensamma chattar, medan “Avancerade portföljen” ger tillgång till allt. OBS! Moms på 25% tillkommer till ovanstående priser!

Jag har redan bjudit in och bollat konceptet med några av de mest aktiva medlemmarna här i tråden och fått ovärderlig feedback. Ett stort tack även till @janbolmeson och @Oliver.Allemog som har gett grönt ljus för denna satsning.

Till er övriga här i tråden: 50% rabatt. Som tack för allt stöd här på forumet vill jag erbjuda er halva priset första månaden (egentligen hade jag velat erbjuda längre rabattperiod men Patreon tillåter inte det, istället har jag lagt in ett erbjudande att förlänga medlemsskapet med 50% rabatt vid uppsägning första halvåret). Det beror dels på att jag ser kommande halvår som en testperiod, och dels på att vissa fördjupningsartiklar fortfarande håller på att färdigställas.

Använd rabattkoden:

9A840

Jag är medveten om att alla kanske inte kommer vara positiva till denna förändring, men jag är övertygad om att detta kommer att lyfta kvaliteten på innehåll och diskussioner i längden. Stort tack för ert intresse, och hoppas vi ses på min Patreon framöver!

23 gillningar