Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Högst upp på önskelistan är de långa realräntefonderna UIMB och FRC4. En önskedröm vore om en motsvarande fond även hade erbjudits med SEK-hedge, men det är nog osannolikt.

Vad kul att du tar upp UINF och EUIN! Pratar mig gärna varm om dem, och UINF är ju med som ett rött förslag i mitt portföljdiagram. Dessa är ju inte rena realräntefonder, utan tar position i inflationsförväntningar genom att gå lång realränteobligationer (ex 10Y TIPS) och kort statsobligationer (ex 10Y Treasuries) med motsvarande löptid. Eftersom skillnaden mellan dessa alltid motsvarar marknadens bästa uppskattning av total inflation under denna period (i exemplet 10 år) blir det en ren spekulation i inflation, som står emot räntehöjningar.

Detta är min position i UINF. Köpte in mig efter coronakraschen med förväntan om stigande inflation, som en del av mina realräntor. Som grafen visar har UINF presterat mycket bättre än UIMB (ljusblå linje), på grund av att marknaden började prisa in räntehöjningar. Har dock börjat sälja av UINF till förmån för UIMB nu, då jag tror att inprisningen av räntehöjningar börjar gå till överdrift.

Förlåt, det var kanske mer info än du ville ha, men kortfattat så hade jag absolut önskat att Frejvid tar in dessa ETF:er också.

4 gillningar