Jag kan tycka att det är lite frustrerande med allt laborerande som görs. Går det inte att sätta upp en testmiljö eller gå ut med information om att ni mellan tid X och Y kommer att köra en del tester?
Det känns lite som att man loggar på och det är Bert eller Berit på vägföreningen som är inne och leker lite med hemsidan.
Med all respekt för att ni behöver få intäkter, det är inte problemet. Annonser som sådant är inte problemet, det är implementationen och att det är struligt lite då och då över tid. Det blir liksom ganska oseriöst och amatörmässigt för något som ni ändå vill sälja.
Så, @janbolmeson om du vill labba med forumet gå gärna ut med det och innan, förklara vad du gör och under vilken tid du gör det. Det blir lite mer seriöst och kommer inte frustrera/driva bord folk från plattformen.
Optimalt hade varit att köra det i en testmiljö innan, men jag förstår att det kanske inte funkar eller är för jobbigt.
Tydligen så fortsätter detta experiment och även med annonser där man inte ser vad det är för annons.
Hejdå RT inga mer inlägg från mig.
Använder uteslutande laptop med Windows/Firefox och har detta hoppande tillbaka några inlägg hela tiden när jag scrollar neråt med mousepad’en ![]()
Men det går att undvika helt om man ist scrollar med piltangenterna på tangentbordet ![]()
För egen del har jag märkt att jag, sen ni började experimentera med annonser, slutat besöka forumet. Inte för att jag har något emot reklam, men forumet har stundtals varit helt oanvändbart på telefonen.
En fånig frågeställning för RikaTillsammans… vilket mått av obehag & intäkter via reklam är det värt att orsaka ett visst mått av missnöjdhet i forum-upplevelsen? Med följdfrågan - genererar det fler Patreon-prenumeranter och/eller hämmar det RT-forumet från att växa vilket i sin tur borde generera fler patreon-prenumeranter.
Någon uppdatering kring annonserna? Upplever att forumet hoppar ÄNNU mer nu… Då har jag också både hängslen och livrem som patron och adblocker-fantast! ![]()
Hoppar en del, yes. Både på browser på datorn och i mobilen. Jag vet inte ifall det har klarats upp vad som orsakar detta.
Det låter ju sjukt konstigt. Får du upp reklam om du stänger av adblockern?
Ja, det är ett visst hoppande. Men jag upplever att det är så på typ många andra stora sajter också (=jag vet inte riktigt vad jag kan göra åt det). ![]()
Beklagar detta. Vad är det som stör mest+
Ska försöka, det finns förklaringar men ingen mening med ursäkter. Jag gör mitt bästa, försöker lyssna och hitta någon mellanväg.
Så här är upplägget just nu:
-
Patreon gör att man slipper annonser, där kan man ju till och med välja så det är behöver ju typ inte vara mer än en 10 kr i månaden.
-
Det dyker då och då upp den där stora annonsen som “flyttar” ner översta inlägget. Den går att “stänga” på “stäng av knappen”. Den dyker upp någon gång i timmen. Denna gör att det hoppar till.
-
Annonser mellan vart 8 inlägg. Dessa ska inte påverka hoppande eftersom de fyller upp en förbestämd yta.
Vet inte om vi pratar om samma hoppande allihop, men det jag upplever känns inte som det har med reklamen att göra utan snarare någon bugg i Discourse, möjligen relaterat till hur den sparar ens historik. (Har för övrigt märkt att tillbakaknappen i browsern inte alltid fungerar som den borde efter senaste uppdateringen, t ex att den inte tar en tillbaka till forumets huvudsida efter man varit inne i en tråd utan istället kommer man till den webbsida man var på innan forumet.)
Ja, det är det som gör det så klurigt med felsökande här. ![]()
Oj… ska kolla om jag upplever det också. Har inte tänkt på det.
(men sedan är hela min datormiljö hela havet stormar efter byte till Mac så jag vet just nu inte vad som är mac:ens fel, webbläsarens fel eller mitt fel
)
Nej, det får jag inte, men hoppandet kvarstår.
Allt är Apples fel, så är det bara! ![]()
Kan vara så att det bara blir fel (ibland) när man swipear från vänstra kanten… av någon anledning är det inte 100 % ekvivalent med att trycka på bakåtknappen.
Min hopp-upplevelse ser ut så här:
Jag öppnar en tråd och hamnar där jag slutade läsa tråden senast. Bra.
Jag mus-scrollar mig neråt i tråden och läser några poster (vet inte hur många).
Plötsligt kastas jag tillbaka upp ett antal poster i tråden, och det dyker upp en “Tillbaka”-knapp i scrollen. Klickar jag på den så kommer jag tillbaka till posten jag läste när jag kastades tillbaka i tråden.
Så här ser scrollen ut:
I detta fall leder knappen tillbaka till post 28, vilket är det stället jag var på när jag slängdes upp till post 22. Forumet vet alltså att det slängt iväg mig, och ger mig en knapp som tar mig tillbaka till rätt plats. Så vad kan det vara för märklig hoppfunktion som spontant och oönskat gör detta?
Chrome på Windows-PC.
Har även provat oinloggad och utan adblock och det hoppar runt likadant. PC Firefox
Upplever att det är när annonserna laddar in och då tar företräde framför alla inläggen vilket leder till ett “stort” hopp. Om jag sedan fortsätter att scrolla så kommer det en rad “småhopp” som nästan är ännu mer desorienterande, nästan som ett lagg som skjuter upp mig några rader.
Jag har spelat in med telefonen hur det ser ut för mig. Jag försökte spela in direkt i datorn med OBS men då fick jag inte samma lagg..? Jag får för mig att det är på klientsidan det då spökar, men då borde det kanske bli mer lagg när jag belastar datorn. Det kanske inte alls så det funkar med webbsidor..? ![]()