Jag tror nästan jag måste lämna RT - Dessa annonser som hoppar runt driver mig till vansinne. Jag har inget emot annonser (jag använder inte adblockers och tycker man ska få betalt för saker online) men när de har rörligt innehåll, eller bara dynamiskt laddar som gör det svårt att läsa forumet då är det inte kul.
Droppen är dock dessa stora splash annonser på typ 800x600 pixlar som tar en hel skärm som man förut bara såg på dumpressen sidor tycker jag dödar känslan av ett forum helt.
Om du kör CPC på dessa kan jag säga det är en dålig affär
Ja. Hoppandet upplever jag med.
När jag läser i en tråd så hux flux utan att jag gjort något så kastas jag x inlägg upp i tråden. Får klicka på Tillbaka för att komma tillbaka för jag var. Hänt många gånger senaste… veckan kanske?!
När man börjar på sista inlägget i en tråd och scrollar uppåt med mobilen så hackar/hoppar det när reklam laddas in eller när nya inlägg laddas in. Exempelvis så flyttas du en eller två inlägg upp eller ner. Man tappar bort sig i tråden och det man höll på att läsa flyttas från skärmen så man måste scrolla tillbaka.
Har varit så länge.
Det verkar också vara så när jag testar nu att när man scrollar upp och det laddas in inlägg kan man flyttas typ 20 inlägg upp.
När man kör forumet i en webklient på en mobil så laddas sidan dynamiskt och varje gång en annons som är synlig det minsta på skärmen uppdateras så hoppar alla inlägg upp/ner. Riktigt jobbigt när man försöker läsa eller scrolla.
Obs, jag ser inga annonser nu utan kommentarer hur jag haft det med reklam innan.
För mig som inloggad på forumet & läsande via Macbook + Chrome webbläsare så hoppar forumet vid läsning (men det upplevs värre vid läsning på iPhone+chrome i bemärkelsen att hoppet upplevs “hoppa längre” från platsen jag var på när hoppet inträffar).
Jag är inte Patreon-medlem, men vill i samma mening tillägga kommentaren att den här negativa upplevelsen är så markant otrevlig att den riskerar att minska aktiviteten i forumet, utan att i någon större utsträckning motivera flera att bli patreon-medlemmar.
Om effekten är “as designed” så är den skapad av en elak jävel
Detta är det hoppande jag upplevt i mobilen typ senaste veckan. Det händer inte alltid / i varje tråd jag läser, så vet inget givet sätt att återskapa det på. Iom att det har räckt att trycka på tillbaka-knappen i forum-scrollern så har jag inte tyckt det varit ett jätteproblem, men det stör förstås.
Safari senaste iOS på iPhone är jag i. Vill minnas @tankespjarn också kör iOS?
Jag upplever att detta hände även innan det senaste försöket med annonser. Ofta blir man tillbakasparkad betydligt längre än storleken på annonsen, särskilt i långa trådar.
Jag upplever det som att sajten får enntillfällig minnesförlust över vad man tittar på och plötsligt genererar ett tidigare inlägg där man var för en bra stund sen. Om det tex är 150 inlägg i tråden så hamnar man (jag?) inte på noll utan kanske på inlägg 78.
För min del, annonser mellan inlägget och när nya inlägg laddas in när man scrollar på mobilen. De flesta besökare använder nog mobilen.
Jag undrar om det är bättre också att ladda annonserna innan användaren har annonsen i sin viewport så det inte är en vit plats för annonserna som sedan fylls med annonsen när de scrollat dit. Det känns typ som att platsen för annonserna är statisk men annonserna är dynamiska. Man scrollar och platsen för annonsen förväntar sig mjukvaran vara 400 pixlar lång, men sen kommer annonsen på t.ex. 600 pixlar och det gör att inlägget ovan eller under flyttas.
Se bilden ovan, till vänster är det nu. Annonsen laddas in när man ser den.
Största problemet verkar vara dock när man har scrollat så mycket att det måste laddas in nya inlägg (… kan det inte göras på ett sånt sätt att man aldrig ser laddnings ikonen?). Då kan de hoppa rejält.
Vad gäller annonser i flödet är det lite svårt att visa det men jag tror problemet är att google kan välja annonser av vilken höjd och bredd som helst, om då en div i forumet där annonsen ska ligga växer så flyttas innehållet ned, vilket får effekten om man läser ett inlägg som flyttas ner så läser man helt plötsligt inlägget ovanför det man skulle läsa, eller flera inlägg ovanför. Även bredden ser helt galen ut.
Det är också ett problem att annonsen verkar ligga ett lager under. man ser det genom att “tidshorizonten” på alla inlägg till högre hamnar över annonsen
Detta är problem även i en vanlig webbläsare på en vanlig dator.
Det är ett par dagar sedan senast jag blev “uppscrollad”, men då hände det ganska ofta. Min känsla är att jag slängs upp i tråden till en post som är för långt upp i tråden för att det ska kunna bero på ändrad storlek på annonser.
Jag tror kanske att effekten är tydligast om man går in i en tråd där det har kommit in många nya inlägg sedan senast man läste den. Kanske inbillning. Ska försöka vara mer uppmärksam på detaljer nästa gång.
Det är väldigt uppenbart och ibland på gränsen till oanvändbart. Det har också blivit ett mycket lagg, att man försöker scrolla i mobilen men tråden reagerar inte. Troligtvis för att kakor samlas, skickas och ads laddas i bakgrunden.
Håller med om att alla dessa dynamiska ads som nästan ger en epilepsi måste bort.
Jag har haft samma problem de senaste dagarna, kanske en vecka bakåt. Kör Chrome på Windows PC. Upplever att problemet i första hand uppstår när det är “många” inlägg (fler än 20? 50?).
Jag kommer in på den som ska vara senast läst, t ex inlägg 88 av 150. Jag scrollar nedåt och läser fler inlägg. När jag når någonstans runt 15 inlägg framåt så ska det läsas in fler inlägg. Då hoppar bilden tillbaka till inlägg 88. Detta inträffar flera gånger innan jag når inlägg 150. Min “work-around” har nu varit att när det inträffar andra gången trycker jag på end på tangenbordet för att nå sista inlägget och sedan scrolla tillbaka till där jag var.