AdDisplayTrackerServlet

När jag går in i forumet från en Mac med Safari så laddas filen “AdDisplayTrackerServlet“ ner automatiskt. Någon som vet vad detta kan bero på? Och framförallt, hur får man ett slut på det?

2 gillningar

Får nog samma sak fast jag blockar automagiska downloads.

1 gillning

Får samma meddelande. Verkar dock krävas ett OK från mig före nedladdning.

Många frågor blir det…

@janbolmeson

What? Har inte sett det. :flushed_face:

Är det fler av er som upplever det?

Jag lyckas inte återskapa det på Safari på Mac…

Vet inte om det är relaterat, men vissa dagar kommer jag inte in på forumet på min pc. Något verkar blocka sidan från att öppnas.

Kanske 10-20% av dagarna. Men har inga av dessa problem på mobilen.

De hände plötsligt i förmiddags och höll på ett tag. Nu verkar det vara borta igen.

1 gillning

Kanske någon känner av när man är för mycket på RT och då är korta avbrott så värdefulla :rofl::joy:. Det minskar skärmberoendet :rofl::+1::man_raising_hand:

2 gillningar

Jag fick samma problem. Men det var bara släcka allt och lämna RT @janbolmeson :rofl::joy:

Jag använder bara iphone och fick det 3-4ggr imnan jag blev livrädd :zany_face::+1:

1 gillning

Funkar felfritt här iaf, men jag är på PC.
Låter som att det kanske är något med någon reklam-banner? eftersom det bara händer ibland. Bara en chansning.

3 gillningar

Inget jag lyckas återskapa i Safari (version 26.1). Testade nu både med och utan adblocker men får ingen nedladdning, så det kan ha varit kopplat till någon specifik annons, inställning eller version.

Generellt är det här dock en bra illustration av varför många väljer att köra adblocker.

Skadliga annonser (malvertising) kan i vissa fall leverera phishing eller försök till malware även utan att man klickar på själva annonsen. Det kan räcka att sidan laddar annonskoden i bakgrunden.

Och det är inget nytt fenomen. Så har det varit i över 10 år…

https://www.cnbc.com/2014/05/20/beware-of-malicious-ads-that-can-harm-computers-without-a-click.html

(OBS: Det betyder inte att Rikatillsammans i sig gör något “osäkert”, utan att tredjeparts annonsnätverk ibland kan missbrukas. En adblocker minskar helt enkelt den attackytan.)

5 gillningar

Har fått besked. Ett globalt problem som dök upp i eftermiddags. Löst nu.

6 gillningar

Har du länk till information om det? Nyfiken på vad det var.

Ska se om jag kan få tag på det. :+1:

Jag fick hela tiden det fönstret i förmiddags men klickade bort det.

1 gillning

Mycket extra arbete klickande @TheFlorimell :rofl::joy::grin:

1 gillning

Hmm inget jag får på android firefox och inget som syns i ublock.