Jag fick nu en god anledning att kontakta min fd kollega och fråga. Jag hade en idé själv och det visade sig att han hade satt upp den produkten både hemma och på jobbet. Det är Synology NAS (Network Attached Storage)(i princip en dator utan skärm just för lagring. Synology har program som ingår utan extra kostnad som ska fungera bra. Men det kostar. Enklaste jag har kollat på kostar runt 2000 kr + hårddiskar / SSD. Ska man sedan ha lagring på ett annat ställe så blir det ca 1000 kr per år i lagringskostnad.
Fast du kan inte jämföra lagring hemma på en NAS (kör du RAID ens?) med molnlagring som har redundans.
Hur många månader OneDrive kan du köpa för samma pengar?
Nej, det går inte att jämföra. Som du säger är Onedrive mycket billigare. Problemet är dock att jag inte har någon backup till Onedrive. Det är en lösning för det som jag letar efter, inte en ersättare för Onedrive som jag kommer att fortsätta att använda.
Självklart skulle jag köra RAID på NAS-en. Troligen speglade diskar. Med två diskplatser lär det bli RAID 1.
Det är också värt att kolla på Protondrive som alternativ
Kopia som du lägger hos mamsen, gärna inlåst. Båda ställena brinner inte samtidigt tänker jag
Så har jag resonerat när jag lagt en fysisk hårddisk hemma hos pappa (som också råkar ha ett kassaskåp).
Molnet är bara någon annans dator.
Du kan ha dina dokument hos diverse molnaktörer gratis. Bleed them dry
.
Du bör dock kryptera dem först.
Personligen kör jag krypterade backups av viktiga dokument osv till Drive och Dropbox, samt på egen hårdvara, nu speglad bara mellan diverse HDDer på diverse hemservrar, och en som speglas till en kompis server. Har inte orkat sätta upp RAID osv, men det ligger i backloggen.
Ett tips är att du kan registrera hur många mailadresser du vill hos t.ex. dropbox. Gratis är gott.
Backa upp dokumenten på en separat USB sticka en gång i veckan eller månaden om du inte vill använda en molntjänst.
Jag har alltid använt Kivra som en brevlåda. Post kommer dit som jag sedan hämtar hem. Till skillnad från min vanliga brevlåda så ligger dock de flesta dokument kvar även efter det att jag har hämtat hem dom men det är inget som jag räknar med.
Jag sparar ner allt som jag vill spara på till antingen datorn eller till en server som är anpassad för ändamålet (paperless).
Dagliga backuper av både datorer och servrar.
Som sagt. Jag har en förmåga att tappa bort usb stickor. ![]()
Kan också rekommendera Paperless-ngx till de som är lite mer techsavvy. En helt annan nivå på dokument-arkivering jämfört med t.ex. Kivra eller vanlig sortering av pdf:er i en mappstruktur.
Jag parar Paperless inbox-mapp med Syncthing så jag kan importera dokument genom att lägga filer i en synkad mapp från mina datorer och telefon. Kan inte bli smidigare. Kräver dock lite setup…
Onedrive med flera är en filsynkningstjänst, inte backup.
Personligen så har jag inga direkt viktiga dokument men däremot bilder jag gärna vill ha kvar. På mobilen synkas bilderna till Mega (50GB gratis). Varje januari så rensar jag föregående år, sparar kanske 100-300 bilder, resten slängs. Bilderna får en egen mapp som sedan ligger i Mega, på min lokala hårddisk, på min mobil och en separat extern hårddisk. Sen gör vi en fysisk bildbok med ca 50 bilder varje år. För mig är detta good enough och i princip gratis(well, inte fotoboken då). Det ska väldigt mycket till för att alla mina backuper skulle pajja samtidigt. En NAS hemma kräver lite meck, drar el (och ger värme), kan bli infekterad av skadlig kod och är inte skyddad mot brand, inbrott, blixtnedslag mm.
Sen är det viktigt att kolla att ens backup faktiskt funkar. Bitröta är en grej att ha hänsyn till.
Jag och frun har alla dokument i en gemensam Dropbox. Tycker det är det bästa av två världar eftersom man har alla filer lokalt samtidigt som det finns hos dem. Sedan har jag backuper av lokala filer både lokalt och offsite också. Efter att ha drabbats av hårddiskfel och korruption många gånger genom åren använder jag sedan typ 13 år sedan ZFS och har inte förlorat några data sen dess. Fast det är en hel del pyssel med att sätta iordning det.
Nackdelen med Dropbox är väl att innehållet är ju tillgängligt för Dropbox så det finns ju risk för att ett intrång hos dem sprider informationen. Fast jag vet inte om det finns några vanliga molntjänster som stödjer riktig end-to-end kryptering, det omöjliggör ju återkomst via webserver, indexering (och annonsskanning) så det blir mindre attraktivt.
Definitionen av backup är att du har din data sparad på mer än ett ställe. Så det går i dem flesta fall utmärkt att nyttja som backup till dina lokala dokument.
Har du sen verksamhet som har lagkrav eller liknande på backup så hade jag inte förlitat mig på OneDrive eller dropbox. Men för mina egna dokument och foto är det good enough.
Man får ju dock nyttja säkerhetskopiering till OneDrive tex för att göra det på rätt sätt. Och inte bara manuellt kopiera då och då.
Inte nödvändigtvis. Men osäker på om du kan skapa retention policys för OneDrive privat.
USBstickor har lätt för att bli korrupta, så använd helst en extern HDD/SSD för sådant här om du bryr dig om din backup
.
Kom du vidare @Melwa ?
Lägg på valfri molnlagring och kryptera själv om du är paranoid.
Men nånstans kan man ju fundera på om intresset är särskilt stort för ens kvitton på vitvaror och diverse avtal och vad någon möjligtvis skulle kunna göra med det om det nu läckte.
Har inte beslutat om flytt än. Men blir nog att jag kommet flytta över de viktigaste dokumenten till Kivra, så de finns både på min PC och där.
Det är en av de minst dåliga alternativen i dagsläget, kanske något bättre dyker upp i framtiden.
Jag är inte paranoid, men vill komma ifrån i alla fall en del av techjättarna.
Har inget behov av kryptering, vill någon hacka mina uppgifter, så kommer inte kryptering hjälpa nämnvärt.
Ska fixa debetspärr på banken inom kort med, för att försvåra vid identitetsstöld.