Klarar din bank att dra rätt bolåneränta vid ränteändringar?

Jag har rörlig bolåneränta (3 månaders). Det innebär att räntan kan ändras var tredje månad, beroende på om den sänkts, höjts eller legat stilla. Den senaste tiden har det varit en serie sänkningar.

Men här är problemet: oavsett hur tidigt i månaden min ränteändringsperiod infaller, så klarar min bank inte av att dra rätt belopp för ränta den månaden. Den hinner liksom inte reagera på ränteändringen. Detta blev tydligt nu i januari där min ränta ändrades redan 1 januari. Ändå kommer banken dra den högre ränta som jag hade föregående period. Och då blir det som följer:

Januari: Min ränta sänks, men banken drar fortfarande den ränta som var i perioden före sänkningen.
Februari: Eftersom banken drog för hög ränta föregående månad, kompenseras jag genom att ett lägre belopp dras denna månad.
Mars: NU drar rätt belopp.

Men sen (förutsatt att det skett en räntesänkning inför ingående i nästa ränteperiod) så blir det samma visa på nytt igen! I april dras för mycket, i maj dras mindre, och i juni dras rätt belopp i EN månad.

Och så där fortsätter det i all evighet(om inte räntan står still). Jag har 3-månaders ränta, och det innebär att räntan kan ändras var tredje månad. Men jag vill inte att beloppet som dras ska variera kraftigt VARENDA månad bara för att det finns någon sorts latens i bankens system där den inte hinner reagera på ränteändringar förrän månaden efter. Banken verkar tycka att det är ett icke-problem eftersom den totalt betalade summan över 3-månadersperioden är korrekt. Men som person så vill jag ha förutsebarhet och enkelhet i mina månatliga betalningar. Har jag 3-månaders ränta så ska beloppet inte svänga hejvilt VARENDA månad.

Så min fråga: är det lika illa på alla banker? Jag kan tänka mig att flytta bolånet för att slippa detta. Jag vill att beloppen ska vara rätt varje månad, inte att det ska justeras hit och dit varenda månad.

1 gillning

Jag har såklart inte erfarenhet från alla banker, men både SEB (för ett par år sedan) och SBAB gör på sättet du beskriver. Men, varierar beloppet verkligen kraftigt? Om du värderar stabilitet högt kanske lånet kan delas upp i fyra delar och bindas på ett år med rullande löptider så ett löper ut varje kvartal?

Kraftigt kan ju diskuteras, men totalkostnaden kan diffa med tusenlappar från månad till månad efter en mer påtaglig sänkning.

Men utifrån det du beskriver så skulle jag gissa att det inte går att komma bort från och att jag helt enkelt får släppa detta.

Min bank (Swedbank) har än så länge dragit det korrekta beloppet vid varje tillfälle så jag känner åtminstone inte igen det du beskriver. Har endast varit bolånekund i ett år men räntan har ju sänks varje kvartal sedan dess.

I den senaste banken jag jobbade på var rutinen denna.

Avin för lånet skapades den 10:e varje månad. Alltså, förföll lånet 30 april, så skapades avin 10 april. Inföll den 10:e på en lördag eller söndag så skapades avin på fredag. Inträffade det en ränteändring efter aviseringsdatum, så korrigerades räntan på kommande avi.

Ja, du kan nog släppa detta.

Jag köper det när det är så att ränteändringen infaller en bit in i månaden. Men denna månad hade vi ny ränteperiod 1 januari. Så betalningsavin var ju inte skapad ännu.

Jag kan dessutom se kommande betalningar på två ställen i min internetbank; dels under “lån och krediter”, där det står hur stor kommande betalning är, och dels under en flik som heter “kommande betalningar” (rent allmänt). På det första stället står det det korrekta beloppet, men på det andra stället det för höga beloppet, som enligt erfarenheten också är det som kommer att dras. Så någonting i deras system har ju räknat fram korrekt belopp men ändå drar de ett annat.

Det är f.ö. nordea jag har.

1 gillning