Hej!
Jag fick 1,30 rörlig ränta på mitt bolån. Hur mycket ändras räntan var 3:e månad? Hur kan man se det?
(Jag kan se genomsnittlig ränta hos banken men det svarar ju inte på min fråga)
Funderar på att binda räntan 1 år.
Detta beror på hur det allmänna ränteläget ändras. Om Riksbanken höjer eller sänker räntan så kommer detta att få ett direkt genomslag på din ränta. Att förutse räntan om 3 månader är lika svårt som att förutse vädret om samma tid.
Binda på 1 år? Jag du binder din ränta på ytterligare 9 månader, men 9 månader går väldigt fort.
Min strategi: Är du lågbelånad, ha alltid rörlig ränta. 3-månadersräntan är billigast i längden. Är du högbelånad, fundera på att binda hela eller delar av lånet. Se det som en försäkring. Bind gärna på några år framåt i tiden, så har din ekonomi förhoppningsvis stabiliserats under tiden. Det är i princip omöjligt att ge specifika råd, eftersom människors ekonomi är så olika.
Så då kan räntan om 3 mån vara 1,4 eller 1,6 eller ännu högre för mig?
Är i exakt samma situation - har 1,30 rörligt. Ringde banken (SEB) och frågade om bunden ränta och fick 1,38 på 1 år och 1,32 på 2 år (eller möjligen tvärtom). Ligger kvar på rörligt men vad jag förstått är det inte omöjligt att det kommer att öka framöver. Några stora förändringar borde det nog inte bli dock (eller?).
Eller oförändrad, eller något annat…
Skulle inte säga att listräntansförändring säger något alls….
Bankerna höjer listräntan när de vill smyghöja bolåneräntorna för sina kunder för högre vinst. Majoriteten av kunder förstår inte att de blir utnyttjade när listräntorna höjs, de får ju ändå behålla sin ränterabbatt…
Gammal klassiker från en reklamkampanj:
-Pappa, kommer räntan gå upp eller ner?
-Ja min son.
Ja, det är hela grejen med rörlig ränta. Det är därför många föredrar rörlig. Den kan inte ändras under bindningtiden. Däremot är räntelägen när bindningstiden löper ut ännu mer osäker än om tre månader, eftersom det är längre in i framtiden.
OK. men om jag jämför med en kompis som fick rörlig ränta för 1 % (jag fick 1,3 %), och det några månader senare är högre (styr?)-ränta på marknaden då. Kommer min kompis ränta höjas till en lägre siffra än mig? kanske till 1,2… och jag till 1,5? eller kommer vi båda få samma ränta?
Förtydligande: spelar det någon roll, när man jämför rörliga bolåneräntor, om man börjar på en låg siffra, ligger man alltid lägre än andra med rörligt som började på lite högre siffra?
Är lånen tagna samtidigt, kommer din kompis att ha en lägre ränta.
Man förhandlar ofta en rabatt i förhållande till bankens listpris på ränta. Det betyder ju i och för sig att om du och din kompis är kund hos olika banker kan respektive banks listpris utvecklas (på marginalen) olika. Det gör ju att differensen mellan era bolåneräntor båda kan öka och minska något mot hur det såg ut från början.
En annan faktor som påverkar är att även rörlig ränta bara uppdateras mot kund var 3e månad. Om banken ärndrar listränta mitt under en sådan period slår förändringen igenom först när bolånet når en ny brytpunkt.
Det medför till exempel att de snitträntor bankerna redovisar i en marknad när räntan ändras snabbt är fullständigt missvisande. Man har ingen aning om var i perioden olika 3-månaderskunder befinner sig.