I SEB så förändras tremånaders räntan varje kalenderkvartal, dvs December, Mars, Juni och September.
I min bank är det beroende på när lånet startades. I mitt fall startade lånet i augusti och då förändras min ränta nu den siste november och sen siste februari osv.
Hur är det i andra banker? Kalenderkvartal eller “rullande” kvartal?
Om SEB ändrar sin listränta ändras räntan den siste december på ett befintligt lån…
Om min bank ändras sin lustränta idag så ndras min ränta den siste november.
Jag var bara intresserad att veta vilka banker som kör ändring kalanderkvartal och vilka som kör “rullande” kvartal.
Har SBAB och det är “Rullande” hade varit väldigt konstigt som @Pareto säger att någon bank inte skulle ha det så.
“Rörligt” bolån är ju inte rörligt egentligen, det är fortfarande bundet, bara att det är på en väldigt kort period, 3 månader.
Enda sättet som banken skulle kunna göra så att räntan ändras samtidigt för alla är om dom justerar ner första bindningstiden så att den matchar med ett specifikt datum, men det låter konstigt att dom skulle göra det.
Jag hade SEB tidigare och då var det ändring endast vid kalenderkvartal. Tror att de har det så fortfarande och det finns nog fler banker som har det så.
Men tack för info om SBAB. Verkar vara många som är nöjda med dem.