Hej, har bolån hos SEB, består av två delar 1 343 068 00 , totalen blir 2 686 136 00. Den ena är bindat och öppnas nu den 28/3 och den andra är rörlig 3 månader, räntan är 4.80 eftersom jag har tjänster hos de och har fått rabbat. Frågan om är det bra rabbat jag har, eller finns det ännu mer utrymme för att förhandla mer rabbat? Är det värd och byta bank? Kommer jag få lägre hos andra banker? Min babbat är 1.19 %?
Jag har 140 punkter rabatt på 3-månaders på SEB. Det beror ju lite på hur bra kund du är i deras ögon i övrigt också. Vi flyttade in ca 2m sparkapital till deras ISK när vi gick till SEB i november i fjol
Men det borde finnas utrymme för mer rabatt. Bankerna krigar inte on nya kunder på samma sätt nu som man gjorde tidigare. Fokus är mer på att behålla de man har. Så börja förhandla med SEB innan du söker nytt. Vi har en egen kontaktperson vilket jag tror är nyckeln till en bra relation.
Tack för svaret, undrar bara 140 poäng , hur mycket blir det i procent?
140 poäng = 1.4%:
Kolla här:
Och här:
Rabatt till medlem i fack:
Många fack:
Rabatt till A- eller B-klassad enligt Boverkets energiklassificering:
4.8% är precis genomsnitt för SEB:
4,8% i bolåneränta är helt normalt. Ta det lugnt, om några månader kommer den gå ner rejält enligt alla prognoser just nu.
Vill man veta om man “ligger rätt” är min rekommendation att gå on på SBAB.se och se vad dem erbjuder på nätet. Sen får man avgöra om skillnaden i faktiska pengar är värt en flytt, eller så har man det som underlag vid förhandling.