Förhandla bolåneränta

Hej kära forum,

Vänder mig till läsare med kloka råd åt en nybörjare då det gäller förhandling av bolåneränta.

Har idag mitt bolån tillsammans med sambo på SEB. En bostad köpt för 4 660 000 och en belåningsgrad på 72.8 procent.

Har en 3 månaders rörlig ränta som ligger på 4.34%.

Kommer SEB per automatik sänka min bolåneränta beroende på vad Riksbanken säger om eventuell sänkning på onsdag? Eller är detta något som man förhandlar med direkt med SEB efter onsdagens besked?

Har jag generellt sett en hög bolåneränta utifrån belåningsgrad?

Tacksam för svar på mina frågor, dela gärna med er av er bolåneränta om ni också har detta hos SEB.

Med vänlig hälsningar,
Christoffer

När du har en rörlig ränta (3-månaders) hos någon av de större aktörerna så brukar det förhandlas om en rabatt på deras listränta.

Låt oss som ett exempel säga att du har förhandlat dig till en rabatt på 1.25% på ett lån som betalades ut 2024-09-01

I det exemplet så skulle du idag har en ränta på 4.24% då Seb’s listränta är 5,49%
Jag skulle då ha den räntan i 3 månader oavsett vad som händer på marknaden och riksbankens räntebesked.
Ny ränta skulle i detta exemplet bli 2024-12-01 och då sättas utifrån listräntan den dagen och då gälla i 3 månader tills det återigen blir en ny 3-månaders period 2025-03-01

Så vilken ränta du kommer att få det beror på när du får en ny 3-månaders period och vilken ränterabatt du förhandlat fram. Du kommer inte automatiskt få en ny ränta dagen efter Riksbanken sänker reporäntan.

1 gillning

Tacksam för ditt svar.

Nu förstår jag. Du skrev det på ett väldigt pedagogiskt vis. Då är det med andra ord dags för mig att förhandla min nya 3-månaders ränta först i oktober.

Då är listräntan på SEB garanterat sänkt, med tanke på prognosen som verkar gälla från många experter på styrräntan från Riksbanken på onsdag.

På storbankerna är det rabatten du förhandlar. Den brukar gälla i ett år. Var tredje månad justeras din ränta automatisk baserat på listräntan minus din rabatt. Du behöver alltså inte förhandla var tredje månad såvida du inte vill försöka få ännu lägre rabatt

Hej Christoffer, jag har lite lägre belåningsgrad än dig (cirka 50%), SEB hade en listränta på 5,49% i september 2024, jag hade då en ränta på 3,89%, dvs 1,6 procentenheter i rabatt på rörligt 3-månaders, skulle inte säga att du ligger så högt. SEB sänker inte i paritet med Riksbanken. Det viktigaste för dig tycker jag är att titta på snitträntan hos flera banker och ta in några offerter och ställa bankerna mot varandra, det är så jag fått ner min ränta. Använd någon jämförelsetjänst för bolåneränta, tex : Jämför och hitta bästa och lägsta räntar för ditt bolån , där kan man se att SEB har en genomsnittsränta på 3,02% i skrivande stund, dvs genomsnittet hos deras kunder, själv så ligger jag nu på 2,60%.