hej jag undrar en sak har fått erbjudande om att köpa teckningsrätter vad innebär det
den kurs jag köpte tidigare ändras den när man köper teckningsrätter
En teckningsrätt är lite som det låter, med andra ord rätten (men inte skyldigheten) att teckna en aktie till ett visst pris.
Säg att du äger en aktie som idag handlas till 5 kr. Bolaget gör sedan en nyemission där befintliga ägare får teckningsrätter. Villkoret är att köpa samma aktie för 4 kr om ett par månader. När teckningsrätterna handlas är det rimligt att kursen för rätterna är 1 kr, eftersom 4 + 1 = 5. Bolaget får in pengar och mängden aktier ökas. Äger du befintliga aktier blir de utspädda men det genomsnittliga anskaffningsvärdet (GAV’et) blir desamma. Alternativt kan du utnyttja teckningsrätterna och köpa fler aktier.
Dock finns det en tendens att många väljer att sälja av sina teckningsrätter vilket gör att kursen pressas. Åtminstone om vi talar noterade bolag nu.
ok jag får köpa för kurs 10 kr och kursen nu är 10 kr då finns det väll ingen vinning i teckningsrätt om kursen är samma
Nej, om villkoren inte är fördelaktiga kan man lika gärna handla aktien direkt. Åtminstone så vidare inte aktien är illikvid och man avser att köpa en större post.
ok tack för det