Teckningsrätter - hur fungerar det?

Hej! Har en nybörjarfråga. Är intresserad av att gå in i Wyld networks aktie. Det jag noterade var att det fanns 3 olika versioner av den? Dels aktien, sedan teckningsrätter. En som hette TO2 och en som hette TO3. Vad innebär dessa och varför har alla dessa olika kurser?

Jag är inte helt säker, men skulle tippa på att det handlar om röstvärde (A/B aktier).

Teckningsrätter delas ut till aktieägarna när ett företag gör nyemission, alltså tar in mer pengar.

Sen finns ett datum när man kan använda teckningsrätterna för att köpa aktier i bolaget till ett redan bestämt pris.

Om det exempelvis krävs 1 TR för att få 1 aktie så kommer priset på TR + Förbestämda priset vara lika med nuvarande pris på aktien i 99% av fallen.

Har man TR kvar när emissionen tar slut brukar dessa oftast bara försvinna och bli värda 0.

Har du siktat in dig på ett bolag så bör du köpa akiten och inte TR.

Det du ser TO är en teckningsoption och inte en teckningsrätt.
I en option kan det ingå mer saker, som en form av “paket”.

All info runt just det du frågar finns på Skatteverkets sajt. Det är olika löptider för optionerna och olika regler.

Får man TR för att man äger aktier i ett bolag så kan man välja att använda dom eller sälja dom.

Om du just nu skulle köpa en TR för att behålla till teckningsdatumet så skulle jag våga påstå att det är samma sak som att du tror att aktien kommer gå neråt.
Går aktiekursen ner kommer TR priset gå upp.

2 gillningar