Isofol Medical, TR respektive BTA?

Hej,

Jag har dålig förkunskap om aktier och investerar därför bara mindre summor (hundralappar) för att lära mig. Jag har sedan tidigare några aktier i Isofol Medical som gått dåligt.

Sedan fick jag 202 teckningsrätter (TR), som ökade 134,8% i värde. Är det nu alltså från dessa som jag nu fått 6 betald tecknad aktie (BTA). Dessa kan jag alltså antingen köpa eller sälja, eller behålla fram tills de omvandlas till sedvanliga aktier i slutet av teckningsperioden? Finns det några generella råd att ge här? Och är det vanligt att just TR och BTA ökar så mycket i värde under teckningsperioden, när huvudaktien istället sjunker i värde? Vad jag kan se står just nu den noterade aktien Isofol Medical i 9,96, och Isofol Medical BTA i 9,62. Kan man tänka så att det alltså är värt att köpa BTA så länge dess pris understiger det förmodade priset på den redan noterade aktien vid tiden för då handel i de nya aktierna börjar (~18/6)?

Till sist: om jag förstått det rätt så ska 3 teckningsrätter berättiga teckning av 4 nya aktier. Betyder det att jag kan köpa max 269 BTA (202/3*4)?

Handel i BTA:er ska ske fram till och med 14/6.

Hälsningar
Anders

Hej Peder,

Om dina TR har konverterats till BTA så har du själv gjort detta valet genom att använda dina TR och betalat en summa för att få dessa till BTAs.

Exakt så!

BTA och stamaktien bör i teorin stå i exakt samma kurs, annars kan du utnyttja ”arbitraget” och handla den billigaste.
TR brukar däremot öka i värde när aktien ökar i värde och tvärt om vid en sjunkande kurs.

Tyvärr inte, verkligen fall till fall :man_shrugging:t2:

Då är det mer värt att sälja stamaktier och köpa BTA.

Om detta är villkoren för just dessa TR, har inte själv kollat upp det, så stämmer ditt påstående :slightly_smiling_face:

1 gillning

Tack för dina svar! En följdfråga: finns det någon annan vits då med BTA jämfört med stamaktie, annat än att minska priset med 4 öre per aktie?

Prisskillnaden 9.96 → 9.62 är den enda anledning varför du skulle vilja ha BTA istället för stamaktier :slight_smile:

Däremot får du såklart räkna på det om du ska sälja innehav i stamaktien och sedan köpa BTA, där tillkommer en kostnad i form utav courtage som kan äta upp vinsten :slight_smile:

1 gillning

Tack! Så med andra ord är teckningsrätter egentligen helt värdelösa såvida man inte har tanken att köpa större innehav, där som i detta fallet en halv procent i prisskillnad, kan motivera det hela?

Nja, teckningsrätter är bra om du ska utöka ditt innehav i bolaget och vill göra det genom att vara med på den specifika emissionen som teckningsrätter ger dig möjlighet till.
Om du inte vill vara med så ska du istället sälja dessa teckningsrätter över marknaden då dom är värda pengar :slight_smile:

1 gillning