Teckningsoptioner

Hej.

Hur funkar dessa, och hur ska man tänka kring dessa. Företaget har ex aktie A som jag köpt. sen visar det sig att dom har Aktie TO3 och Aktie TO4 alla till olika pris.

Vilken aktie gäller det? Det finns inga generella villkor som gäller för alla teckningsoptioner så det blir till att läsa villkoren för just detta bolaget.

Grängesberg-exploration-holding

TO3 ger för varje en (1) option rätt att under perioden 3 - 31 maj 2021 teckna en (1) ny aktie till en kurs om 0,050 kronor/aktie, eller rätt att för varje en (1) option teckna en (1) ny aktie under perioden 1 – 30 september 2021 till en kurs om 0,054 kronor/aktie.

TO4 ger för varje en (1) option rätt att under perioden 1 - 30 november 2021 teckna en (1) ny aktie till en kurs om 0,066 kronor/aktie, eller rätt att för varje en (1) option teckna en (1) ny aktie under perioden 3 - 31 januari 2022 till en kurs om 0,072 kronor/aktie.

Källa: Nyemission i Grängesberg Exploration Holding AB på NGM Nordic SME - Aktier

Hej.

Har läst detta varför jag la upp frågan för jag fattar inte hur det hänger ihop med original aktien som inte är TO. Om man nu tror på företaget vilket är mest fördelaktigt att investera i?

Aktiepris: 0,069 kr
Pris för TO 4: 0,014 kr

0,014 + 0,066 = 0,08 kr (om man tecknar i november).

Alltså handlas TO4 högre än aktien och det blir därav bättre att köpa aktien istället.

Tackar för svar.

Om jag fattar rätt. så så länge aktien är lägre än 0,08 kr så är det mera fördelaktigt att köpa aktien. skulle aktien öka till över 0,08kr så är det bättre att köpa TO4. Eller man kan inte köpa TO4 förrens i november, eller är det då man kan omvandla TO4 till “original aktien”, och har man då köpt TO4 för lägre än aktien så har man gjort ett bättre köp än att köpa själva aktien?

Försöker bara fatta hur det hänger ihop.

Om du “vet” att aktien exempelvis kommer att fördubblas i värde kan du köpa teckningsoptionen nu.

Ju närmre datumet för inlösen kommer desto lättare är det att gissa rätt kurs, och priset på TO kommer att förändras så att vinsten sannolikt minskar.

Och om du gissat fel kommer din TO att bli värdelös.

EDIT:
En anledning till att man skulle köpa TO i stället för aktien är att TO binder mindre kapital, så man kan i stället investera dessa pengar i något annat och få avkastning fram till november.

Men TO är en option, så det är ganska svårt att räkna och spekulera rätt.

Man kan köpa TO 4 när som helst men du kan konvertera optionerna till aktier tidigast i november. Som det ser ut nu är det som sagt mer fördelaktigt att köpa aktien men priset på TO 4 rör sig med så man får göra nya beräkningar allt eftersom.

Man brukar tala om att marknaden är effektiv men faktum är att prissättningen av teckningsoptioner mer än ofta är fel. Ibland liger TO långt under aktiepriset, ibland långt över och ibland korrelerar de inte alls så det kan vara en idé att ha båda i bevakning.

2 gillningar