Köptips till rookies

Hej!

Jag har länge varit nyfiken på värdepapper och hade kommit en bit i min lära innan fastighetsinvesteringar i princip tog över. För närvarande har jag två aktier och två fonder i min portfölj.

Jag undrar om du kan ge tips till en person som befinner sig i följande scenario: (Vi kan kalla honom Erik)

Erik har 5000 kr och vill investera dem i olika värdepapper på Avanza som han planerar att behålla i åtminstone fem år. Han är relativt ny inom området och ser inte månadssparande som ett alternativ för närvarande på grund av en stundtals svängig privatekonomi. Han är heller inte specialkunnig inom en särskild bransch, men håller sig så informerad han kan. Erik undrar nu vad han bör köpa och på ungefär hur många värdepapper han ska fördela dessa femtusen kronor på.

Tacksam för era tips!

Jag skulle rekommendera en fondrobot som t.ex. Lysa enligt resonemanget i “Kom igång med ditt sparande”. Det kommer ge bäst odds över tid men är inte så roligt eller spännande. Men eftersom intresset ligger inom fastighetsinvesteringar så bör fokus på tid, energi och kompetens riktas dit istället.