Kortsiktig investering av 8 miljoner kr - tips?

Jag har precis sålt en bostad och kommer att ha 8 000 000 kr tillgängligt i 2 månader innan jag ska betala för mitt nya boende.

Jag undrar hur jag bäst kan få avkastning på detta belopp under tiden. Jag har noterat att flera bankers sparräntor har sjunkit det senaste året, och en vän nämnde att det kan vara svårt att flytta större belopp mellan olika banker?

Du kan dela upp i 8 olika nischbanker med höga räntor. Alla har insättningsgaranti så du kan känna dig trygg.

5 gillningar

detta var min första tanke också.
tror det får bli något i den stilen

tack!

Prata med din huvudbank om att du tänker flytta över 8m till andra banker och flytta tillbaka inom två månader. Se till att få det dokumenterat så att det inte blir något strul när pengarna skall tillbaka med tanke på KYC och pengatvätt etc.
Fråga även vad du ska tänka på och hur det ska dokumenteras.

Jag hade börjat med att räkna på det för att se vad det blir för skillnad i kronor under dessa två månader och om det är värt det. Kanske kan förhandla med din egen bank om att tillfälligt få en högre ränta istället för att flytta runt på 8m?

1 gillning

Så länge det går att styrka att pengarna kommer från en försäljning av privatbostad verkar det räcka med uppdelning på 2 ställen, eftersom gränsen då är högre under 12 månader. Riksgälden säger följande:

Om du har mer än 1 050 000 kronor i ett institut kan du i vissa fall ha rätt till ett tilläggsbelopp på upp till 5 miljoner kronor. Det kan gälla om insättningar gjorts på ditt konto som avser försäljning av privatbostad, skadeståndsersättning, försäkringsutbetalning, skadeersättning, upphörande av anställning, bodelning, pension, sjukdom, invaliditet eller dödsfall. Tilläggsbeloppet gäller i 12 månader från att insättningen gjorts.
Du kan ansöka om tilläggsbeloppet först efter att ett ersättningsfall inträffat. I ansökan ska du visa att insättningen avser en sådan händelse som ger dig rätt till ett tilläggsbelopp och att insättningen gjorts inom de senaste 12 månaderna.

3 gillningar

In med dom på en korträntefond. Inte värt strulet med att flytta runt kapitalet mellan massa olika banker.

1 gillning