Jag har sålt mitt hus i Stockholm och flyttat till en liten ort med billiga hus. Om ungefär en månad vid tillträdet får jag in drygt 8 miljoner på kontot.
Jag är skeptisk till aktier och fonder just nu så jag tänkte behålla pengarna ett tag på vanligt bankkonto. En del av pengarna kommer gå till renovering och vinstskatt men det är ju ett tag innan det ska betalas.
Så min fråga är hur jag säkrar upp pengarna. Är enda sättet att få ränta och bankgaranti att öppna konto i 8 olika banker? Det låter ju sjukt jobbigt.
Tar tacksamt emot tips på bra sätt att ha pengarna säkra och hyfsat tillgängliga under något år eller två men samtidigt få lite avkastning.
Ja det är 8 olika banker, nischbanker som gäller då insättningsgarantin är upp till 1.050.000 kr.
Om sparkonto är vad du söker, kolla in Avanzas erbjudande. De har räntekonton med olika samarbetspartners där det är insättningsgaranti per partner. Då kommer du åt pengarna genom samma plattform även om det är “olika” bankgarantier. Läs mer här: Sparkonto med ränta | Avanza
Notera att det inte är de bästa räntekontona som finns, men om enkelhet du vill ha kan det vara en lämplig lösning för dig.
Skulle rekommendera att betala in dessa direkt till Skattekontot. Du får även en ränta på det kontot. ![]()
Lysa har också samma erbjudande som Avanza kring olika sparkonton. Du behöver dock bara kolla hur många underliggande aktörer de har så att det inte blir dubbelt om du är ute efter insättningsgarantin.
Skulle även rekommendera att ta kontakt med en finansiell rådgivare. Kolla gärna detta avsnitt på temat:
samt
“I vissa fall kan en insättare, som har mer än 1.050.000 kronor på ett inlåningskonto i en bank/institut, ha rätt till ett tilläggsbelopp ur den statliga insättningsgarantin. Lagen anger att en insättare kan ha rätt till ett tilläggsbelopp på upp till 5 miljoner kronor för insättningar som är kopplade till vissa i lagen angivna livshändelser, exempelvis försäljning av privatbostad, försäkringsutbetalning, upphörande av anställning, bodelning, pension, sjukdom, invaliditet eller dödsfall.” Källa: Swedbank.
Observera “kan en insättare ha rätt till”, vilket inte låter som ett definitivt löfte.
Via Avanza kan man just nu ha sparkonto med 6 (7 inklusive Avanzas egna) institut så det blir 7.35 MSEK. Det är också relativt smidigt att öppna dessa konton (mycket enklare än 7 separata konton direkt via olika banker), även om räntan som nämnts ovan inte är den bästa. Så om jag prompt måste ha allt i cash och ta inflationsrisken så skulle jag betalat in på skattekontot i förväg (som nämnt ovan får man även en skattefri avkastning där) och kört in resten på Avanza.
Ta kontakt med en oberoende ekonomisk rådgivare. Det låter som om det är viktigt.
Mitt tips för när det blir för jobbigt med nischbanker är att använda en bra fond i den egna valutan med korta räntor (statsobligationer eller väl diversifierade IG), FRN eller en penningmarknadsfond med god counterpart. Att hålla på med nischbanker bara för insättnings garanti (som ändå riskerar själva räntan) är inte värt det.
Allt i en enda överföring. God avkastning till riskfri ränta.
Kan bara stämma in i kören. Jag gjorde precis som föreslagits när jag hamnade i samma sits, om än med mindre belopp. Öppnade så många konton på avanza, hos olika aktörer, som krävdes. Satte in 1msek per konto.
I ditt fall är väl det bästa att öppna 7st konton på avanza och betala in den tänkta skatten på skattekontot.
Sen tömmer du det kontot som har lägst ränta först i takt med att du behöver pengarna.
Du får allt på ett ställe och smidig hantering. Och med skatten hos skatteverket får du dels ganska bra ränta, dels är pengarna borta från radarn så tidigt som möjligt.
Jag tog själv sedan ett konto i taget och investerade i globalt index och investmentbolag, även om det är ”fel” att inte investera allt på ett bräde kändes det bättre att ta en miljon i månaden över en tid.
In med allt på en korträntefond.
Någon du rekomenderar?
Bra ide att betala i skatten direkt👍
Jag känner på samma sätt och kommer placera pengarna i lugn och ro över tid.
Känns bäst för mig.
När vi ändå är inne på insättningsgaranti, ponera att TS var gift - innebär det då att man kan sätta in 2.1MM SEK i ett institut (förutsatt att man är två personer då)? Eller läser jag in detta fel?
Tack!
Mvh,
Det är på individnivå, 1 050 000kr per person oavsett om ni är gifta eller ej.