Hej,
Jag är ny i forumet och behöver lite förslag på hur jag ska agera. Är pensionär, 70 år, som tömt mina pensionsfonder och investerat kapitalet på egen hand. Sålde av personliga skäl allt före årsskiftet och sitter nu med ca 18 miljoner på svenska banker till försumbar ränta. Eftersom det är så pass stort belopp täcks endast ca 8 miljoner av bankgarantin.
Jag är för tillfället skriven utomlands så jag kan inte öppna ISK eller nya depåer i Sverige. Har dock befintliga depåer hos Avanza och Skandia. Behöver ca 300.000 om året i avkastning för att komplettera den allmänna pensionen. Har en idé om att köpa utdelningsaktier i diverse investmentbolag med 5% avkastning för att generera detta. Tacksam för idéer och synpunkter.
Svårt att råda andra vad de ska göra.
Men själv hade jag kanske låtit 6-8 miljoner ligga i aktier, direkt eller via fonder. Resten på sparkonton.
Finns fonder med utdelning också som du kan kolla på. Alternativt tar man fonder och aktier man gillar och säljer av allteftersom man behöver få ut avkastningen.
Jag tänker principen Fyra hinkar, i stay-rich-fasen.
Behöver du 300k/år räcker det ju att du får 1,6% i avkastning per år för att få det att gå runt, det tror jag du löser lätt.
Dvs du har råd att sitta med en rätt defensiv portfölj.
De pengarna du har räcker annars i 60 år om du bara skulle låta de ligga i madrassen 
Dina besparingar räcker 60 år inflationsjusterat så med tanke på att du är 70 idag behöver du inte ta någon större risk.
Det måste finnas fler än 8 banker med insättningsgaranti i Sverige.
Om du absolut vill ha utdelning finns Xact högutdelande som ger utdelning kvartalsvis.
Det som rekommenderas som stay-rich portfölj här är annars 5 årsutgifter på sparkonton och resten i en 50/50-portfölj.