Jag kommer att sälja ett hus och få loss ca 8-9 milj. Tanken framöver är att investera i en hyresfastighet men innan dess behöver jag en paus från hyresgäster. Frågan är då, hur investerar jag bäst dessa pengar för att få dem att växa på ett lugnt och stabilt sätt. Har tidigare placerat i Länsförsäkringar Global Indexfond med gott resultat. Är det dumt att placera hela summan i samma fond? Bör jag dela upp det? Har ni några andra tankar eller råd ni kan ge mig?
Om de ska användas inom 5 år så sparkonton med bra ränta annars om det ska användas längre fram än så, så en fondrobbot. Kanske en 60/40 eller 50/50 fördelning.
Beror ju helt på hur riskbenägen du är och hur länge du tänkte ha pengarna investerade så svårt att svara på. Om jag satt med 8-9 miljoner på kontot skulle jag ha 3-4 miljoner i olika sparkonton med ränta för insättningsgarantin, 3-4 miljoner i fondrobbot 90/10 och 1 miljon på vanliga kontot för att unna mig en rejäl resa, tjänsledigt i 1 år och lite nya kameragrejer. Viktigt att leva nu också.
Egentligen håller jag med vad Mathias_A skriver och hans svar räcker egentligen…
Men en tanke som slog mig, och jag ber om ursäkt för ev otur när jag tänker:
Du vill alltså ha en brygga mellan din nuvarande fastighet och en ny fastighet för dessa 8-9 miljoner? Då kanske man ska fokusera på någon tillgång som liknar fastighetsmarknaden?
Risken är att om du sätter för stor del av kapitalet i räntefonder och sparkonton samtidigt som aktier och fastighetspriser rusar (pga t ex sjunkande räntor) då blir dina 8-9 miljoner idag mindre värda på fastighetsmarknaden.
Jag vet inte vad det skulle kunna vara så säger jag nog 100% globalfond ändå eller kanske 90/10 aktier-guld. Det finns ju fastighetsfonder men jag tror att risken i dom är onödigt hög?