Hjälp - buckets sparkonto vs fonder/aktier

Hej!
Jag har en del funderingar kring pengakorg(buckets)-idén
Två miljoner varav hälften idag ligger placerat (ffa fonder men även en del aktier - runt ca 20 %). Jag sitter med resten av stålarna på sparkonto med ränta (dvs ca en miljon). Vad bör jag göra, hur bör jag tänka? Några kloka idér?

Inte många som har 2 mille, bra jobbat!

Så 50% fonder/aktier och 50% sparkonto med ränta? Tycker det låter jättebra. Lite mindre risk än vissa här i forumet, men samtidigt mer risk än nästan alla andra svennebananer (som brukar ha allt på nollräntekonto hos storbank…)

Är det breda billiga fonder? Om inte, försök flytta till såna istället

Och jag hade också sålt av mig aktierna och köpt in mig mer i breda billiga fonder…

Tacksam för svar - förstår det rätt som kanske smartare tänka breda billiga fonder framöver. Idag ligger ca. 45-50 % i globala fonder och resterande i lite random (teknik, fastigheter, norden, tillväxt). USA 48 % och Sverige 30 %.

Har ca. 160’ i sk “fondrobots”.

Tack - lite förtydligande. Jag är 34, har köpt bostadsrätt där jag gått in med 3 miljoner (amorteringsfri bostad) och sambo gått in med 1,3 miljoner. Vi köpt för 9 miljoner sthlm innerstad.

1 gillning

Min lön efter skatt 55’

1 gillning

Tack, jag ska nog överväga att placera en del av sparkontopengarna i “globala indexfonder”. Är lite intressad av utdelningsportföjer även men känns svårt att förstå hur jag kan bygga upp detta. Skulle vilja skapa en pengamaskin.

1 gillning