Hejsan!
Har 800k på ett sparkonto(Collector bank genom Avanza) som känns lite dumt att de bara ligger där. Jag och min sambo är 25 år gamla och har 30k i lön vardera och inga lån. Bor i en liten stad pga jobb där vi halvtrivs och hyr privat här då det är väldigt billigt att hyra. Det finns möjlighet att köpa BR kontant här men pga att vi inte vill bo här i längden och allt snack om bostadsbubbla vågar jag inte lägga alla mina pengar på en BR, det känns lite riskabelt enligt mig.
Efter tre år finns det stor chans att vi flyttar, så sparhorisonten är endast tre år. Förstår att detta är en väldigt kort tidsperiod för att spara. Jag funderar om jag borde investera hela beloppet i t.ex er nybörjarportfölj eller kanske bara en viss del av pengarna. Jag följer er på youtube och har förstått att köpa räntor är som en “krockkudde” som i så fall skulle passa mitt eventuella “låg risk” kortsiktiga sparande, men nu när reporäntan lär öka och mitt sparande är en sådan kort tid känns det inte värt. En annan tanke jag har är att om jag har pengarna investerade, så kan jag inte nyttja dessa vid en potentiell lågkonjunktur(köpa bostäder, aktier när det är billigt), är detta något jag bör räkna med när jag överväger om hur mycket jag ska investera(om jag ens borde investera enligt er).
Tack för mig!