jag tar examen om 1 år som ingenjör. jag har typ 700k på börsen nu, hade över 800k innan trumpeten var i farten…
så då är frågan, borde jag spara kontantinsats utanför börsen?
jag har nu den senaste månaden känt att jag skulle vilja flytta till stockholm efter studierna och hitta min egen väg framåt. det finns ingenting som håller mig kvar på min hemort, förutom mina föräldrar då. dessutom har jag insett att stockholm har 4% lägre kommunalskatt, och ett par % högre lön, så säg 10% högre lön efter skatt, det behöver ju inte ens bli en ekonomisk katastrof heller
jag siktar på en bostadsrätt upp till 3 miljoner, med andra ord 450k kontantinsats om inte regeringen säger annat . dvs tillräckligt för en bra lägenhet i typ solna. på 1 år kommer jag kunna skrapa ihop ungefär 200k till utöver vad jag redan har.
vad bör jag lägga dessa pengar i? jag vill gärna ha dem samlade på avanza tillsammans med mitt andra kapital om det är möjligt? jag har inget emot att lägga dem i fonder heller egentligen, statistiskt sätt går ju börsen oftare uppåt än nedåt men det kanske är en onödig risk att ta?
jag tänker att det jag redan har på börsen väl får ligga kvar där? vill inte sälja något när det har kraschat. men med det argumentet borde jag ju istället köpa mer… gah…
hur bör jag spara?